PRAHA - České domácnosti začali po zvýšení daní menej utrácať. Obchodníkom nepomohli k vyšším tržbám ani výrazné povianočné zľavy. Menej sa predávali najmä autá. Reálne príjmy českých domácností tento rok porastú pomalšie, čo sa prejaví aj v tržbách obchodov, zhodli sa ekonómovia oslovení agentúrou ČTK.
Tržby v maloobchode v januári medziročne klesli o 1,4 percenta po decembrovom raste o 6,2 percenta. Ide o prvý pokles od augusta 2002, keď Česko sužovali rozsiahle záplavy. Najviac klesli tržby za predaj a opravy áut, na poklese sa podieľal aj nižší počet pracovných dní. Po sezónnom očistení sa tržby oproti decembru znížili v stálych cenách o 2,3 percenta.
Prudké spomalenie rastu maloobchodu sa podľa analytika Raiffeisenbank Miroslava Brabca očakávalo, prepad do červených čísiel však nepríjemne prekvapil. Po zdražovaní ľudia prestávajú kupovať predovšetkým luxusnejší tovar. "Bez nového automobilu či DVD-prehrávača sa prežiť isto dá," poznamenal hlavný ekonóm Patria Online David Marek. Tržby v obchodoch podľa neho zráža tiež stále vyššia nezamestnanosť, ktorá je v Česku na historickom maxime.
V januári sa podľa ekonómky Volksbanky Markéty Šichtařovej darilo predaju potravín a vďaka chrípkam rástli aj tržby lekární. Povianočné zľavy Česi využívali predovšetkým na nákup oblečenia a obuvi. Stále sa tiež potvrdzuje rastúca obľuba veľkých nákupných stredísk. Spotrebitelia menia nákupné zvyky a namiesto drobných každodenných nákupov dávajú prednosť veľkému nákupu raz za čas. (čtk)