ím. Otvorením okna vnikne dnu zase len prehriaty vzduch a okrem neho prach a hluk.
Boduje klímatizácia
Jednou z možností (a asi jedinou) ako zvýšiť bezpečnosť a komfort je klimatizácia. Auto s klimatizáciou dnes môžeme kúpiť takmer bez výnimky v akejkoľvek kubatúre a značke. Predajná cena je o niekoľko desiatok tisíc vyššia, ale v porovnaní s úžitkom, ktorý nám prinesie nepredstavuje zbytočný luxus. Predajcovia často po- núkajú akcie kde sa cena auta s klímatizáciou len symbolicky líši od tej základnej.
Skleníky na kolesách
Hovorí sa, že staršie autá napr. žigulíky svojimi hranatými tvarmi poskytovali v lete príjemnejšiu klímu ako dnešné autá s modernými aerodynamickými tvarmi. To prináša čoraz väčšmi sklonené čelné a zadné sklá, čím sa interiér auta oveľa rýchlejšie prehrieva. Vzniká tým skleníkový efekt.
Vyhráva elektronika.
Okrem chladenia interiéru umožňuje chladenie potravín v príručnej skrinke či fľašky v držiaku nápoja. Klímatizáciu rozdeľujeme na mechanickú a automatickú. Mechanická je jednoduchšia a viac sa využívaná pri nižšej strednej triede alebo v starších typoch áut. Vodič si teplotu interiéru reguluje ručne, nastavovaním pomeru studeného a teplého vzduchu a reguláciou otáčok. Automatická je riadená elektronicky. Stačí ak si vodič zadá požadovanú teplotu vzduchu, riadiaca jednotka ju porovná so skutočnou a podľa toho reguluje teplotu a množstvo vháňaného vzduchu. Iná funkcia aktivizuje ovládanie klapiek rozdelenia vzduchu v závislosti od želania posádky. Rozdelenie prúdiaceho vzduchu možno regulovať mechanicky alebo automaticky. Luxusné vozidlá majú zónovú klimatizáciu, ktorá reguluje prísun vzduchu individuálne pre každé sedadlo. Jedinou nevýhodou je spotreba zvýšená o 6 - 8 percent na 100 km, aj to len v čase zapnutia klímatizácie.
O ďalšej prognóze vo vývoji hovorí Ing. Zdenek Jedlička zo spoločnosti Auto-klima: "Klimatizácia smeruje k postupnému nahradeniu kúrenia, pomocou elektronického diaľkového ovládania. Pomocou čidiel budeme môcť nastavovať požadovanú teplotu podľa vlastného časového rozvrhu."
Nikto neobíde naprázdno
Podľa slov Z. Jedličku, klimatizácia sa dá dodatočne namontovať do akéhokoľvek typu auta bez ohľadu na značku či výkon motora. "Naše daňové predpisy, ale bohužiaľ neumožňujú dodatočne domontovanú klimatizáciu odpísať z nákladových položiek. Pritom niektoré štáty ani nevydajú technické osvedčenie vozidlu nad 1500 cm3, ak nemá klimatizáciu," dodáva Z. Jedlička
"Niečo vám tečie z auta"
Nočná mora všetkých motoristov. Ak vám adresuje túto poznámku za vami stojaci vodič nemusíte prepadnúť panike. Mláka pod autom je pravdepodobne len odmrazená voda z výparníka. Môže sa stať, že po čase vám z vetrákov vychádza nepríjemný zápach. Príčina môže byť v premnožení mikróbov. Pri chladení sa vytvára vrstva námrazy na výparníku, ktorý zostáva po vypnutí motora vlhký. Vzniká tu teda živná pôda pre mikróby. Rada odborníka - chvíľu pred odstavením auta vypnúť klímatizáciu, aby suchý vzduch osušil rebrá výparníka. Autá s peľovým filtrom sú na tom oveľa lepšie, lebo ten zachytáva lístie a ostatné mechanické nečistoty. Aj ten je potrebné pravidelne čistiť a meniť. Pred začiatkom sezóny v marci, prípadne ak sme auto mali havarované, by sme mali dať klimatizáciu skontrolovať odbornému servisu. Tam po rozobratí nečistoty vyberú a vystriekajú, nastriekajú do hadičiek a výparníku špeciálnu dezinfekčnú látku aj dezodorant. Neodporúča sa aby vodič klímatizáciu sám rozoberal! Dĺžka pobytu auta v servise je od pol do dvoch dní v závislosti od typu auta. Z. Jedlička pokračuje: "Montáž novej klímy napríklad pri značke Škoda trvá pol dňa, pri zložitejších autách, ako sú Peugeoty a Citroeny až dva dni. Ceny sa pohybujú do 50 do 75 tisíc korún vrátane dane."
V zime príde klíma vhod najmä na rýchle odhmlievanie skiel. Po jej zap- nutí prúdi dovnútra suchý a zohriaty vzduch za pár sekúnd. Treba ju spustiť aspoň raz za týždeň na 5-10 minút z dôvodu hrozby odolejovania chladiaceho zariadenia a spojov.