Bez Jozefa Sixtu by to nebola slovenská hudba

Keď na Slovensku vyjde nová nahrávka klasickej hudby, už to samo osebe je udalosť. Ak je to navyše profilový album ...


Jozef Sixta. FOTO SME - MIROSLAVA CIBULKOVÁ



Keď na Slovensku vyjde nová nahrávka klasickej hudby, už to samo osebe je udalosť. Ak je to navyše profilový album jedného z našich najvýznamnejších žijúcich skladateľov, ktorého tvorbu vysoko oceňujú v zahraničí, no doma ju môžeme počuť len zriedka, treba tomu venovať dvojnásobnú pozornosť.

"História umenia je krutá a zábudlivá. Redukuje si sama seba na pár najvýznamnejších osobností, ktorými je možné postihnúť epochu, a všetkých ostatných odhadzuje bokom," - azda o žiadnom inom našom skladateľovi tak neplatia slová spisovateľa Milana Kunderu ako o JOZEFOVI SIXTOVI (1940). Sprítomniť jeho tvorbu sa snaží nové profilové CD, ktoré pred niekoľkými dňami vydal Hudobný fond.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Na nahrávke sa nachádzajú iba komorné skladby Jozefa Sixtu. "Som človek miernej povahy a nerobím veľké gestá. Komornú hudbu mám rád aj z praktických dôvodov, pretože tie skladby si môžem sám zahrať," hovorí autor pre SME. Úvodné Sláčikové kvarteto č. 1 pochádza z roku 1965 a záverečné Trio pre klarinety vzniklo v roku 1992. Zvyšných päť skladieb Sixta napísal v intervale medzi týmito dvoma míľnikmi, s výnimkou Recitatívu pre violončelo. Ten vznikol v roku 1995, transkripciou rovnakej skladby určenej pre husle.

Pretože ide o staršie skladby v podaní mladých hudobníkov, ponúka sa otázka, do akej miery je skladateľ s nahrávkou spokojný. "Vždy som mal šťastie na dobrých interpretov, aj teraz," hovorí, a po chvíľke dodáva, že po rokoch by nič nemenil ani na skladbách samotných.

SkryťVypnúť reklamu

K poslucháčom sa tak dostáva prierez Sixtovou komornou tvorbou, dokumentujúci unikátnosť jeho autorskej poetiky, v ktorej dokázal skombinovať konštruktivizmus tvorcov druhej viedenskej školy (najmä Antona Weberna) s technikami starých majstrov, napríklad využívaním variačného princípu či kánonu, a kvalitatívnym narábaním s hudobnými intervalmi, výrazným najmä v Sláčikovom kvartete č. 1. Práve toto dielo Sixtu veľmi približuje k skladateľom poľskej školy, ktorí pôsobili v druhej polovici 20. storočia.

"Predsa len sme Slovania, a tak aj hudba, ktorú komponujeme, má k sebe bližšie. Niekoľkokrát som bol na festivale Varšavská jeseň, kde som sa osobne spoznal s Witoldom Lutoslawskim. Jeho skladby mi boli vždy bližšie než napríklad Pendereckého či iných poľských autorov, pretože je v nich zakliata polyfónia," spomína Sixta na veľkú osobnosť svetovej hudby. S Lutoslawskim si vymieňal skladby i noty a dnes tvrdí, že mu vďačí za viac než Olivierovi Messiaenovi, u ktorého v Paríži roku 1971 absolvoval krátky študijný pobyt.

SkryťVypnúť reklamu

Ako jeden z mála slovenských skladateľov nikdy nenapísal angažovanú skladbu, hoci väčšinu života prežil v totalitnom režime, ktorý od umelcov pravidelne vyžadoval diela venované rôznym výročiam a politickým udalostiam. Sixtove diela nikdy neponúkali mimohudobné asociácie, dokonca sám svoje partitúry postupne zbavoval i bežných slovných označení pre prednes, čo Vladimír Godár v štúdii o jeho tvorbe pripísal aj neprekonateľnému odporu proti ideologickej manipulácii. Sám Sixta to dnes s úsmevom trocha zľahčuje: "Na mňa nikto netlačil. Všetci vedeli, že píšem pomaly a som veľmi lenivý." Spoločenské i osobné udalosti však na neho silne vplývali, o čom svedčí fakt, že napríklad po vstupe vojsk v auguste '68 či smrti otca dlho nič neskomponoval.

SkryťVypnúť reklamu

Nahrávka jeho komornej tvorby prichádza v pravý čas. Na Jozefa Sixtu, ktorý si po celý život zachoval tvorivú slobodu bez kompromisov, sa v tieni širšieho domáceho nedocenenia významu jeho tvorby neprávom zabúdalo. Už v spomínanej štúdii z roku 1990 však skladateľ a historik Vladimír Godár napísal: "Tak, ako je nepredstaviteľná veľkosť nemeckej hudby bez Bachovho diela, takisto je nepredstaviteľná dnešná či budúca veľkosť našej hudby bez diela Jozefa Sixtu."

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 611
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 363
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 723
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 190
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 380
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 809
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 905
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 339
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu