
Pre prácu Wolfganga Tillmansa je typické pozorovanie všednosti.
Porno alebo šokujúci fotograf. Týmito prívlastkami ostreľovali britské médiá dielo tridsaťtriročného nemeckého fotografa Wolfganga Tillmansa. Pravdepodobne ich rozzúrila masturbujúca mužská ruka medzi jedlom a nápojmi v economy class. Porota Turnerovej ceny mu však podľahla a Tillmans sa stal jej laureátom za rok 2000. Šoky a porno môže vidieť každý, kto navštívi hambruské Deichtorhallen a bude sa kĺzať po povrchu farieb a nápadov na jeho fotografiách.
Intenzita zážitku závisí od diváka. Výstavu s názvom Dohľad inštaloval Tillmans dva týždne, múzeum do detailu okopírovalo priestory Tate Galery v Londýne, ktorá hostila predvlani jeho ocenenú tvorbu. Výstava má atmosféru hry s názvom. Meno nie je dôležtité.
Vzájomné spoznávanie je nezávislé od znalosti mena, dokonca u Tillmansa znamená prekážku. Takisto aj príťažlivosť nezávisí od farby vášho šálu či rámu Tillmansovej fotografie, ktorý aj tak väčšinou chýba a nahrádza ho jednoduchá lepiaca páska. A proporcie sú len ďalším spôsobom približovania sa: kým na jednej stene je detail, druhá je posiata celkami v pohľadnicovom formáte.
Tillmansovým heslom je autenticita. Mužovi svietia červené oči, ako keby fotograf nepoznal nežiaduci efekt blesku. Ďalšia postava má useknuté topánky, akokeby Tillmansa neučili, že usekávanie topánok je jedným z najväčších prehreškov fotografie. A medzitým ste si všimli, že na inom portréte tvorí takmer tri štvrtiny plochy čistý priestor.
Chvíľu sa zdá, že správna cesta je údiv a zastavenie. Alebo nie? Hýbať sa a prebehnúť do ďalšej miestnosti, predbehnúť Tillmansa. Ten istý záber nájdete vo väčšom rozmere alebo v menšom detaile, príliš vysoko alebo skrytý takmer pod vašimi nohami. Na svet, či už v známych portrétoch, rozľahlých krajinách, alebo v zátišiach, sa pozerá zo všetkých pohľadov, z oblohy, zo šikmého naklonenia, ponad plece alebo jednoducho - priamo. A vy sa točíte s ním. Také rafinované hry sa končia zamilovaním.
Autor: Hamburg