Prečo na západ investori idú a na východ menej?
"Z historického hľadiska ekonomický rozvoj v tomto priestore Európy išiel vždy zo západu. Aj teraz je západ atraktívnejší pre investorov, je rozvinutejší a je bližšie k trhom Európskej únie."
Na severozápade - v Žiline ide stavať automobilka Hyundai/Kia veľkú fabriku. Zo Žiliny je to niečo málo nad dvesto kilometrov do Prešova. Prečo si nevybral investor Prešov, keď je tam lacnejšia pracovná sila i viac nezamestnaných?
"Možno ide skôr o vybavenosť západnej časti. Diaľnice sa stavali v prvom rade na úseku Bratislava - Praha, potom sa začali budovať ďalšie. Zo Žiliny smerom na východ treba prejsť popod Strečno, od Martina po Ružomberok a až tam je cesta európskeho štandardu. Keď sa dobuduje diaľnica po Žilinu, odbudne jeden problémový úsek medzi Sverepcom a Žilinou a bude väčšia možnosť, že investori prejdú aj na východ od Žiliny. Je to otázka ďalších možno piatich rokov."
Má východ perspektívu?
"Určite. Teraz som zachytil výzvu predstaviteľov Košického a Prešovského kraja, aby štát ako-tak pomohol východu tým, že pomôže zaplatiť napojenie na diaľnicu, ktorá sa buduje v Maďarsku. Ide o cestu Košice - Miskolc, z našej strany by bolo treba vybudovať možno tridsať kilometrov a skončil by sa vypuklý problém cestnej nedostupnosti východného Slovenska."
Bude východ niekedy rozvinutejší ako západ?
"To by sa musela Moskva stať naozaj obrovským rozvojovým centrom, aby sem začal prenikať potenciál z východu. Myslím si, že to ostane aj naďalej, ako je, ale rozvinutá časť sa bude stále zväčšovať smerom na východ. Akým tempom, to nik presne nepovie. Bude to asi trvať dosť dlho."
Snina, Humenné, Sobrance, Veľké Kapušany, Čierna nad Tisou, to sú mestá ešte za Prešovom a Košicami. Kedy budú natoľko atraktívne na investorov ako napríklad menšie mestá severozápadne od Bratislavy?
"Možno si to v týchto mestách ešte neuvedomujú, ale budú mať veľkú možnosť ako mestá na hranici Európskej únie. Možno sa časom únia rozšíri aj na Ukrajinu a bude tam snaha dostať rozvojovú pomoc tak ako kedysi do východných pohraničných častí Rakúska na hranici s Maďarskom. Môžu sa stať aj centrami obchodovania s bývalým Sovietskym zväzom. Ony už sú vlastne v únii a pritom sú ešte blízko trhu niekdajšieho Sovietskeho zväzu."
Na východe je vysoká nezamestnanosť. Sú tam ľudia, ktorí strácajú pracovné návyky. Keď pôjdu všetky investície na západ, môže sa problém na východe ešte prehlbovať?
"Je na tom niečo pravdy, ale veľká investícia, hoci aj na západe, pritiahne mnoho malých investícií a malí dodávatelia môžu využívať pracovnú silu na východe. Tým sa uchovávajú pracovné návyky aj na východe. A nech príde akýkoľvek investor, ľudia určite prejdú rekvalifikáciami."
Keď by severom vybudovali diaľnicu, ktorá by išla cez Prešov až dolu do Čiernej nad Tisou, čo by to znamenalo pre rozvoj východu? Naozaj by tam prišlo omnoho viac peňazí len preto, že je tam diaľnica?
"Zdá sa, že áno. Je dobré, aby bol región dobre napojený na európsku diaľničnú sieť. Teraz nie je a ak sa spraví veľmi jednoduché napojenie na maďarskú diaľničnú sieť, dostupnosť regiónu sa zvýši."
Skôr by ste preferovali alternatívu napojenia východu na maďarskú diaľnicu, ako dokončiť našu diaľnicu severom?
"Pre dostupnosť východu z hľadiska blízkej budúcnosti áno. Dokončiť diaľnicu severom je extrémne finančne náročné. Napríklad tunel Višňové - Dubná Skala a množstvo ďalších tunelov je taká drahá investícia, že úplné dobudovanie severu je skôr dlhodobejšia záležitosť."