BRATISLAVA - Väčšina zahraničných investícií a s nimi i vládna podpora smeruje na západ a severozápad Slovenska. Prispôsobuje sa tomu aj infraštruktúra - nedávno sľúbila vláda automobilke Hyundai/Kia, že dostavia diaľnicu do Žiliny. Krajina sa ešte viac rozdeľuje na bohatší západ a chudobnejší východ.
Predseda Štatistického úradu Peter Mach nedávno zverejnil, že Prešovský a Košický kraj patria medzi desať najchudobnejších regiónov pristupujúcich členov Európskej únie.
Východniari sa hnevajú, primátori Košíc a Prešova a župani Košického a Prešovského kraja napísali vláde list, aby nezabudla, že v programovom vyhlásení si za prioritu určila aj rozvoj zaostalejších regiónov. Boja sa, že veľa peňazí na infraštruktúru pôjde znova na západ a sever a na nich neostane, čím sa budú rozdiely ešte viac prehlbovať.
"Nevnímal by som to až tak, že sa zastavia verejné investície na východ. Mali by sme byť radi, že na Slovensko nejaká investícia príde, lebo sme príliš malý pracovný trh," hovorí analytik Jaroslav Kling, ktorý sa zaoberá regionálnym rozvojom. Uznáva, že je lepšie, keď investor príde do oblastí s vysokou nezamestnanosťou, ale "investor nie je sociálny úrad a ide na miesto, kde má príležitosť na najlepší zisk".
Primátori píšu, že východ má obrovský hlad po práci, ponúka vzdelanú a kvalifikovanú silu, kapacity a priestory. "Chýbajúca diaľnica je jediným vážnym nedostatkom tejto lokality," veria.
Zahraničné investície v Bratislavskom kraji dosiahli k septembru viac ako 237 miliárd korún (vrátane investícií do bánk), v Prešovskom 5,8 miliardy. "Je to v prevažnej miere diaľnicou. Mal som skúsenosti, že väčšina investorov stratila záujem, ak si premietli trasu, ktorú by museli zdolávať," hovorí bývalý minister hospodárstva Robert Nemcsics. "Dnes je štruktúra výroby robená na zásobovaní 'just in time'. Veľa výrobcov už nepoužíva sklady, ale používa priame zásobovanie a tam je dôležitá diaľnica."
(rf, sen)