a navrhuje, aby sa cestovné v zmeškanom vlaku začalo vracať znova. Cestujúci medzinárodnými vlakmi v Európskej únii by mali mať podľa návrhu v prípade omeškania či zrušenia jázd nárok na podobné kompenzácie ako v prípade leteckej dopravy.
Podľa nových pravidiel bude mať cestujúci nárok na vrátenie cestovného v plnej výške, ak vlak na medzinárodnej linke počas cesty, ktorá mala trvať do dvoch hodín, bude meškať viac ako 60 minút. Pri meškaní nad 30 minút získa cestujúci späť polovicu cestovného. Pri dlhších trasách (nad dve hodiny) sa bude celé cestovné vracať pri meškaní nad 120 minút, polovičné od 60 do 120 minút.
Železničné spoločnosti sa tiež budú musieť postarať o občerstvenie, ubytovanie či zabezpečenie náhradnej dopravy v prípade zrušenia jazdy alebo zmeškaného prípoja.
Komisárka pre dopravu Loyola De Palaciová minulý týždeň pripomenula, že dobrovoľné dohody o právach pasažierov uzavreté so železničnými spoločnosťami nefungovali dostatočne dobre. Zdôraznila tiež, že národné železničné spoločnosti sa musia od roku 2010 otvoriť konkurencii aj v prípade osobnej dopravy, ak chcú odolávať výzve nízkonákladových leteckých spoločností.
Podiel železníc na celkovej preprave osôb klesol dnes v únii na 6 percent oproti 10 percentám v 70. rokoch, pripomenula komisárka. Nákladnú železničnú dopravu bude únia liberalizovať už od roku 2008.
Balík návrhov obsahuje tiež prísnejšie pravidlá pre kompenzáciu zákazníkov v nákladnej doprave. Spoločnosti budú musieť klientom platiť odškodné 75 eur za každý kilogram poškodeného alebo strateného tovaru. Meškanie bude železničné firmy stáť 5 až 25 percent z ceny prepravovaného tovaru. Návrhy komisie podliehajú schváleniu štátmi únie a Európskym parlamentom. (tv, tasr)