Európa má v súčasnosti jeden zásadný problém. Záujem o nové autá nie je taký veľký, ako by si šéfovia automobiliek priali, a preto zrejme nebude inej možnosti, než začať ponúkať veľké zľavy a doplnky zdarma. Už teraz sa dá pozorovať, že niektorí výrobcovia zdarma ponúkajú napríklad klimatizáciu, alebo sprostredkujú výhodné pôžičky.
Vzhľadom na to, že slabý dopyt už automobilkám narobil dosť škôd, ďalší tlak na znižovanie cien sa nepochybne prejaví i v znížení prevádzkových marží. Riaditeľ PSA Peugeot Citroen Jean-Martin Folz na otázku, či sa v Európe obáva cenovej vojny povedal: "Nie, pretože sa už začala".
V Spojených štátoch dávajú výrobcovia automobilov pôžičky a rôzne zľavy, čo do Európy v takom rozsahu zatiaľ nedorazilo. Vysoká konkurencia medzi predajcami však spôsobuje, že díleri už teraz žiadajú výraznejšie zľavy priamo od výrobcov, aby vôbec boli schopní autá predať skôr, než zostarnú.
"Na niektorých trhoch už vidíme veľmi vysoké zľavy. Niektoré značky to robia viac než iné," podotkol viceprezident japonskej automobilky Toyota Motor Akihiko Saito. Riaditeľ Renaultu Louis Schweitzer tvrdí, že jeho podnik sa do cenovej vojny nenechá vmanipulovať. "Na boji o registráciu áut sa nechcem zúčastniť za žiadnu cenu," povedal Schweitzer.
Tlak na znižovanie cien je najväčší v Nemecku, kde už sa to prejavilo napríklad pri stimuloch automobilky Opel. Tá patrí americkej skupine General Motors, čo je podľa pozorovateľov zrejme hlavný dôvod, prečo sa tieto spôsoby teraz prenášajú aj na nemecký trh. (čtk)