Pozemky pri Tepličke nad Váhom, kde by mal do roku 2006 vyrásť montážny závod juhokórejskej automobilky Kia, si včera prezrel predseda vlády Mikuláš Dzurinda. Okrem iných ho sprevádzal poradca primátora Žiliny pre zahraničné investície Juraj Čermák.
FOTO - TASR
BRATISLAVA - Vláda sa včera večer na mimoriadnom zasadnutí zaoberala dvoma zmluvami súvisiacimi s kórejskou investíciou pri Žiline. Jedna sa týka výstavby montážneho závodu a má ju uzavrieť štát s mestom Žilina a automobilkou Kia. Druhú o výstavbe závodu na výrobu súčiastok uzavrú so sesterskou firmou Hyundai Mobis. "Vláda má ambíciu ešte dnes znenia oboch zmlúv definitívne schváliť," povedal pred zasadnutím kabinetu hovorca predsedu vlády Martin Maruška. Rokovanie vlády sa skončilo po našej uzávierke.
Premiér Mikuláš Dzurinda už v utorok povedal, že zmluvy s investormi by sa mali podpísať 16. alebo 17. marca a základný kameň závodu Kia by mali položiť 7. apríla.
Do podpisu zmlúv však musí minister financií Ivan Mikloš nájsť 1,5 až 1,6 miliardy korún v štátnom rozpočte na poskytnutie štátnej pomoci. Peniaze by mali smerovať do vykupovania pozemkov, budovania inžinierskych sietí a na granty na obstaranie investičného majetku. Kórejčania nedostanú žiadne daňové prázdniny.
"V štátnom rozpočte na tento rok sa s týmito výdavkami nepočítalo. Vládnu rezervu poslanci pri schvaľovaní rozpočtu skresali na 260 miliónov korún a na podporu tejto investície je táto suma nepoužiteľná," povedal Miklošov poradca Peter Papanek.
Rezort hospodárstva má vo svojom rozpočte zhruba 300 miliónov korún na investičné stimuly. Jeho hovorca Alexander Škurla však odmietol povedať, koľko z tejto sumy je ministerstvo pripravené poskytnúť pre automobilku Kia. Povedal len, že "zabezpečením finančných prostriedkov bol poverený minister financií".
Minister Mikloš už povedal, že peniaze sa zrejme nájdu viazaním výdavkov. Niektoré rezorty tak budú môcť v tomto roku vyčerpať menej peňazí, ako im stanovuje zákon o štátnom rozpočte. "Zrejme viazanie uskutočníme kombináciou dvoch foriem - škrtaním konkrétnych výdavkových titulov a plošným viazaním," povedal Papanek. Znamená to, že niektoré pôvodne naplánované projekty sa zrušia a niektorým vybraným ministerstvám sa navyše škrtne isté percento z ich výdavkov.
"Návrh viazania už máme na stole, ale najprv chceme o ňom informovať dotknuté ministerstvá," dodal Miklošov poradca.
Celkové viazanie výdavkov by však malo byť mäkšie ako vlani. V minulom roku sa pre podporu výstavby závodu PSA Peugeot Citroen museli znížiť výdavky rezortov celkovo o vyše dve miliardy korún.
Ministerstvo financií však pripúšťa, že neskôr v priebehu roka sa môže viazanie aspoň čiastočne uvoľniť. Podľa informácií o plnení rozpočtu za prvé dva mesiace sa totiž dá usudzovať, že výber daní bude lepší, ako sa očakávalo. To by vytvorilo priestor na to, aby si mohli jednotlivé kapitoly dočerpať časť viazaných peňazí.
Analytik UniBanky Viliam Pätoprstý však v uvoľnenie viazania veľmi neverí. "Plnenie rozpočtu za január a február vyzerá naozaj veľmi dobre. Zdá sa, že výber daní bude lepší ako plán a určitá finančná rezerva vznikne," povedal. Zároveň však upozornil, že politicky náročný rok môže priniesť zatiaľ neznáme "kompromisné" výdavky. "Viazanie preto bude zrejme zachované až do konca roka v plnej výške," dodal.
Čo dostane Hyundai/Kia od Slovákov
* Pomoc z rozpočtu vo výške 15 % objemu investície. Štátna pomoc bude súvisieť priamo s výstavbou závodov Kia a Hyundai Mobis.
* Dobudovanie diaľnice po Žilinu do septembra 2006.
* Vybudovanie železničného terminálu.
* Modernizácia letiska v Dolnom Hričove.
* Mesto Žilina zabezpečí výstavbu 1000 až 1200 bytov pre potreby automobilky.
* Mesto naznačilo aj možnosť prispôsobiť vzdelávanie pre potreby investora. Spoluprácu ponúka aj Žilinská univerzita.