BRATISLAVA - Oficiálna prezidentská kampaň sa začne až 15 dní pred voľbami a v inom čase ju zákon zakazuje, ale billboardy mnohých kandidátov visia už dlho. Argumentom Eduarda Kukana, Ľuba Romana, Františka Mikloška či Martina Bútoru však je, že dnes nerobia pravú kampaň, ale iba prezentáciu, ktorá nenabáda voličov, aby ich volili. Ústavní právnici si nie sú istí, či je reklama, ktorú si už robia, v rozpore so zákonom.
O zastavenie predčasnej kampane sa pokúša kandidát na prezidenta Jozef Šesták. Na Ústavnom súde namieta porušovanie niekoľkých článkov ústavy, ktoré hovoria o rovnosti práv a rovnakom prístupe k voleným funkciám, v súvislosti so zákonom o voľbe prezidenta. Hovorí, že práve odvolávaním sa na "propagáciu" jeho konkurenti vedome obchádzajú "literu a duch" spomínaného zákona.
Či Ústavný súd prijme Šestákovo podanie a bude sa ním zaoberať, závisí podľa právnikov od naformulovania sťažnosti, ktoré ešte nepoznajú. Napriek tomu tvrdia, že aj keby sa súd vecou napokon zaoberal, je málo pravdepodobné, že by dal sťažovateľovi za pravdu.
"Za volebný plagát sa označuje taký, kde je priamo napísané, aby ste volili konkrétneho človeka, čo myslím, ani na jednom nie je," hovorí právnik Peter Kresák. Billboardy sú podľa neho prezentačné, čo zákon nezakazuje.
Právnik Ernest Valko povedal, že ak by chcel niekto zakázať propagačnú kampaň, musel by na to existovať zákon, pretože dnes taký nie je. "Šesták má podľa mňa rovnaký prístup k voleným funkciám ako ktokoľvek iný, teda ani toto neobstojí," povedal. Upozornil, že sťažovateľ musí dokázať porušenie ústavy, a nie zákona, ak chce uspieť.
Rovnakú stratégiu - prezentačné billboardy - použili takmer všetky politické strany pred voľbami 2002. Už na jar toho roku sa objavili billboardy Smeru, ANO aj SDKÚ.
Poradca Ústavného súdu Ladislav Orosz povedal, že súd nemá termín, do ktorého musí rozhodnúť, a dnes nie je možné ani približne povedať, ako Šestákova žiadosť dopadne.
Zuzana Wienk z Aliancie Fair play hovorí, že volebná kampaň v zákone o priamej voľbe prezidenta je definovaná veľmi vágne. "Kampaň je definovaná ako činnosť, ktorá môže smerovať k zvoleniu kandidáta. Neviem, či je teda akákoľvek kampaň zakázaná, alebo je to obmedzené na apely za zvolenie." V zákone rovnako chýba sankcia za porušenie zákona, neurčuje ani orgán, ktorý by mal kampaň sledovať a rozhodnúť, ak je protizákonná.
Slovensko nemá zákon, ktorý by zakazoval vylepovanie prezentačných plagátov v akomkoľvek čase. Nie je ani zákon, ktorý by hovoril, aký obsah má reklama mať, aby sa dala považovať za predvolebnú kampaň.
Zo zákona o priamej voľbe prezidenta
§ 15
(1) Kampaň pred voľbou (ďalej len "kampaň") sa začína 15 dní a končí sa 48 hodín pred začiatkom voľby. Kampaňou sa rozumie činnosť kandidátov, politických strán a hnutí, prípadne ďalších subjektov v prospech voľby kandidáta vrátane inzercie alebo reklamy prostredníctvom rozhlasového a televízneho vysielania podľa odsekov 4 a 5, hromadných informačných prostriedkov, veľkoplošných nosičov, plagátov a iných nosičov informácií.
(2) Vedenie kampane mimo času určeného v odseku 1 je zakázané.