Koľko podnetov ste dostali na činnosť záložní za posledné tri roky?
"Prišlo 12 podnetov na prešetrenie, z toho len tri boli opodstatnené. V dvoch prípadoch išlo o zavádzajúce informácie, ktoré sa týkali výšky úroku a spôsobu uplatnenia reklamácie pri predaji tovaru. Ďalší podnet bol zameraný na výrobky, ktoré neboli označené platnou puncovou značkou a alebo neboli označené vôbec. Prešetrovali sme to spolu s Puncovým úradom."
Aké informácie je záložňa povinná poskytnúť zákazníkovi?
"Pracovník v záložni je povinný jednoznačne informovať klienta o cene poskytovanej služby, o účtovaní sadzby za poskytnutie služby, o poplatkoch za nedodržanie termínov alebo predĺžení dohodnutých termínov a úrokoch. Ukladá mu to zákon o cenách a o ochrane spotrebiteľa."
Ako sa formálne uzatvára vzťah medzi klientom a záložňou?
"Podľa Občianskeho zákonníka má záložňa povinnosť podpísať so zákazníkom prehľadnú písomnú zmluvu, z ktorej musia byť zrejmé podmienky, za ktorých sa preberá vec do zálohu a termín plnenia pohľadávky. Nepostačuje výdajový doklad z pokladnice, potrebná je aj písomná zmluva s vyšpecifikovanými podmienkami pre obe zúčastnené strany."
Akú majú záložne povinnosť pri predaji šperkov z drahých kovov?
"Obchodníci nesmú pri predaji používať údaje, ktoré by mohli spotrebiteľa uvádzať do omylu. To znamená, že predmety zo zlata, striebra a platiny, ktoré nedosahujú najnižšiu zákonnú rýdzosť alebo sú drahým kovom len povrchovo upravené, nesmú označovať slovami zlatý, strieborný, platinový a pod. Ide totiž o klamlivé označenie. V dokladoch musí byť uvedená hmotnosť, rýdzosť, pri briliantoch hmotnosť v karátoch, pri drahokamoch, resp. polodrahokamoch druh kameňa. Označené nemusia byť predmety staršieho pôvodu, ktoré majú umeleckú alebo historickú hodnotu, predmety potiahnuté smaltom, medaily označené x v osemuholníku (výrobná značka Štátnej mincovne v Kremnici) a medaily vyrobené pred rokom 1918. Vyobrazenie puncových značiek musí byť umiestnené na viditeľnom mieste."