Ideálne by bolo, aby sa už na školách dostali bližšie k praktickému životu a jeho problémom. A pretože ďalšou nutnosťou je ovládať cudzí jazyk, mohli by byť pre študentov zaujímavé také projekty, ktoré im umožnia získať skúsenosti v oboch týchto oblastiach.
Jedným z nich je aj medzinárodná súťaž Jugend-Schule-Wirtschaft (Mládež-škola-ekonomika), ktorá povzbudzuje študentov, aby sa zaoberali ekonomickými a spoločenskými témami a snažili sa svoje názory primerane vyjadrovať. Úlohou kolektívov, ktoré sa do súťaže zapojili, je vypracovať v nemčine odbornú prácu na zvolenú tému. Okrem toho majú žiaci pôsobiť vo svojom regióne ako "reportérsky dorast".
Takáto súťaž je zaujímavá, ale časovo náročná. "Každý učiteľ, ktorý berie prácu na projekte vážne a má určité ambície so svojimi študentmi, strávi na tom dlhé hodiny po vyučovaní," potvrdzuje Anna Konečná zo strednej školy Humanus Via v Holíči. "Moji napríklad takúto komplexnú samostatnú prácu robia prvýkrát, ale myslím, že to pre nich bude ohromná odborná skúsenosť."
Odborné práce študentov by mohli byť prínosom aj pre regióny, v ktorých školy sídlia - študenti si totiž často vyberajú témy, ktoré sa úzko týkajú prosperity regiónu. Zaoberajú sa napríklad vývojom nezamestnanosti, stavom turistického ruchu aj podnikania v oblasti, príčinami rozdielneho ekonomického vývoja v regiónoch s podobnou štruktúrou obyvateľstva a rovnakými prírodnými podmienkami. (gal)