Kórejská automobilka Hyundai/Kia sa pre Slovensko rozhodla aj vďaka lacnej pracovnej sile. To, čo investori považujú za výhodu, nemusí tešiť slovenských zamestnancov. Na druhej strane skúsenosti z bratislavského Volkswagenu naznačujú, že platy budú v porovnaní s regionálnym priemerom vyššie - vo VW sa zarába okolo 28 000 korún, bratislavský priemer len mierne presahuje 17 000 korún mesačne.
Bratislava je však špecifický prípad, keďže v hlavnom meste je aj viac iných pracovných príležitostí. Ponuka pracovných miest je tam teda vzhľadom na voľnú pracovnú silu vyššia. To tlačí hore aj cenu práce. Priemerná mesačná mzda je v Žilinskom kraji dlhodobo o 1500 korún nižšia ako na celom Slovensku. Posledné údaje zverejnil Štatistický úrad za rok 2002, keď obyvatelia severu Slovenska zarábali v priemere 12 057 korún.
Mimo Bratislavy dnes nie je výnimkou, ak zamestnanec renomovanej svetovej firmy so stálym odbytom a miliardovými tržbami zarába desaťtisíc korún mesačne. Ani pobočky veľkých koncernov totiž svojim ľuďom nedávajú výrazne vyššie platy, ako je miestny priemer. Ak je v konkrétnom regióne vysoká nezamestnanosť, tak sa prílev investícií a s tým súvisiaci rast pracovných príležitostí na platoch neprejaví tak rýchlo ako v regiónoch s nižšou nezamestnanosťou.
Potvrdil to aj prieskum denníka SME spred niekoľkých mesiacov medzi najznámejšími zahraničnými investormi na Slovensku. Mzdy, ktoré platili bežným pracovníkom, sa až na výnimky výraznejšie nelíšili od priemerného platu v okrese, kde firma pôsobila. Platy sú teda vyššie v okresoch s nízkou nezamestnanosťou - na Záhorí sa zarába lepšie ako na Liptove.
Rovnaké skúsenosti majú aj zahraničné firmy, ktoré pôsobia na celom území Slovenska. Maloobchodná sieť Tesco Stores, ktorá zamestnáva približne šesťtisíc ľudí po celej krajine, potvrdila, že platy nemá všade rovnaké a že je rozdiel medzi Bratislavou a napríklad východným Slovenskom.
V prípade kvalifikovanej pracovnej sily však možno čakať, že platy ľudí so špecifickým strojárskym vzdelaním porastú ako prvé. Na pracovnom trhu ich bude totiž nedostatok. Francúzska automobilka PSA včera naznačila, že sa bude musieť s novým závodom Hyundai/Kia deliť o technikov.
Polovica oslovených spoločností údaj o priemernej mzde pracovníkov odmietla zverejniť.
(tv)