Rozhodnutie kórejskej automobilky oznámil viceprezident Kia Motor Corp. Kim Jong Hwan na slávnom ženevskom autosalóne v pravé poludnie. Tlačovú konferenciu sledovali desiatky zahraničných novinárov, ktorí sa vzápätí začali od slovenských kolegov vyzvedať podrobnosti. Kim Jong Hwan vysvetlil, že žilinská fabrika sa stane súčasťou expanzívnej stratégie automobilky, ktorá má teraz 15 závodov v 12 krajinách a dosahuje ročný obrat 12 miliárd dolárov. FOTO - PRE SME RASTISLAV CHVÁLA
BRATISLAVA - Automobilka Kia spustí výrobu vo svojom prvom európskom závode pri Žiline v roku 2006, podobne ako francúzsky investor PSA Peugeot Citroen v Trnave. Slovensko sa tak stane v prepočte na počet obyvateľov najväčším výrobcom automobilov na svete.
"Vďaka investícii, ktorú sme získali, sa zrýchli rast životnej úrovne a celej ekonomiky," vyhlásil minister financií Ivan Mikloš. Investora podľa neho okrem iného presvedčili aj vládne reformy, vďaka ktorým sa na Slovensku zavedie jednotná európska mena skôr ako v Poľsku.
"Zavedenie eura je pre takého veľkého exportéra mimoriadne dôležité," pridal sa predseda vlády Mikuláš Dzurinda. Premiér však priznal, že významným faktorom, ktorý nám pomohol získať kórejskú investíciu, je aj lacná pracovná sila. "Pomohol nám dobrý pomer kvality a ceny pracovnej sily, jej štruktúra a dobrá dostupnosť. Investor vzal do úvahy aj fakt, že na Slovensku sa nezvykne štrajkovať," povedal.
Získanie investície však môže byť zlou správou pre niektorých slovenských ministrov. Vláda totiž podľa Mikloša pri schvaľovaní tohtoročného rozpočtu prišla o pôvodne navrhovanú miliardovú rezervu a tak bude musieť 1,5 až 1,6 miliardy korún potrebných na tento rok nájsť v rozpočtoch jednotlivých rezortov. O viazaní rozpočtových výdavkov by mal kabinet rozhodnúť v najbližších týždňoch.
Celkový objem štátnej pomoci pri výstavbe automobilky môže podľa pravidiel Európskej únie dosiahnuť 15 percent celkovej výšky investície. Pomoc by mala spočívať v zabezpečení pozemkov, inžinierskych sietí a grantov na hmotný majetok. Hyundai/Kia nedostane žiadne daňové prázdniny.
"Slovensko by sa malo dostať na čelo v rebríčku produkcie áut na jedného obyvateľa. To bude mať nesporné výhody - špecializáciu práce, sústreďovanie dodávateľov, a následne aj ťažší prenos výroby do iných krajín v budúcnosti," myslí si hlavný ekonóm ING Bank Ján Tóth. Tento rok podľa neho slovenská ekonomika vďaka kórejskej investícii porastie o 0,2 % rýchlejšie, ako by rástla bez nej. Na budúci rok by sa mal rast zrýchliť o jedno percento a v roku 2006 o 1,5 percenta. "Po nábehu výroby by mala Kia pridávať k celkovému ekonomickému rastu krajiny jedno percento," tvrdí. Ako pripomína, investícia tohto rozsahu má oveľa väčší dosah na hospodárstvo malého Slovenska, ako by mala na rozľahlé Poľsko.
Na očakávané ohlásenie príchodu automobilky Hyundai/Kia reagovala slovenská koruna len miernym posilnením. Po predložení opozičného návrhu na odvolanie ministra financií Mikloša sa však začala oslabovať a jej pád zastavilo až zvýšenie ratingového hodnotenia Slovenska agentúrou Standard&Poor's. "Ohlásenie investície veľký priestor na posilnenie koruny aj tak neposkytovalo, pretože táto informácia z automobilky unikla už deň predtým a premietla sa aj do kurzu koruny," povedal pre SME Jens Nordvig, analytik Goldman Sachs.
(ij)