
Takto vidí Warhola Japonec Kejichi Nakamura.
Wendersovo nebo nad Berlínom sa v týchto dňoch zahalilo do farieb Andyho Warhola. Bledý muž s plachými očami v čiernom roláku a v striebornej parochni je opäť na správnom mieste v správnom čase. Retrospektíva v Nationalgalerie na Postupimskom námestí, ktorá sa otvárala v sobotu, ho zastihla v špičkovej forme. Žiadne serigrafie v tisícových nákladoch, žiadne umelecké náhradky vyrobené v jeho Factory. Iba originály obrazov, ktoré vo svetových aukčných sieňach neklesajú pod päť miliónov dolárov.
Potomok rodičov zo slovenskej obce Miková nič neobjavoval a nepredpisoval. Avšak tomu, čo upútalo americkú verejnosť, sa venoval s maximálnou vytrvalosťou. Vo svojich dielach položil na oltár kozumného trhu fetiše spoločnosti, ktoré ďalej rozmnožoval vo svojej fabrike na umenie. Ako prvý výtvarne zmedializoval portréty známych ľudí, ale i predmety dennej spotreby. Z Mao Ce-Tunga, Lenina či Campbellovej polievky sa stali megastars podobné Elvisovi, Marilyn Monroe, Liz Taylorovej či Mickovi Jaggerovi. Ako jeden z mála umelcov 20. storočia vyšiel s umením do ulíc a tie ho prijali za svojho.
„Výstava nemá v Nemecku obdobu,“ povedal kurátor Warholovej výstavy Heiner Bastian na vernisáži. „Nielen preto, že ponúka celý jeho tvorivý oblúk, ale najmä v tom, že sme dali dohromady všetky podstatné diela zo štátnych i súkromných zbierok z celého sveta. Je to jedna z najdôležitejších výstav v celej histórii Nationalgalerie.“
Retrospektíva sa začína doteraz nevystavenými kresbami z rokov 1942-1960, pokračuje maľbami a čierno-bielymi dielami, v ktorých začal s nezameniteľným konceptom: dialógom medzi originálom a multiplikátom, realitou a sekvenciami banality, iróniou a vážnym pohľadom, výsmechom i výstrahou. Warholova retrospektíva ponúka vyše 200 diel a potrvá do 6. januára 2002.
Duch Andyho Warhola sa včera preniesol aj do nových priestorov Slovenského inštitútu v Berlíne, situovaného neďaleko známeho Checkpoint Charlie. Za prítomnosti slovenského prezidenta Rudolfa Schustera a vysokého protokolu nemeckého prezidenta otvoril riaditeľ inštitútu Peter Krupár Festival Andyho Warhola. Jeho autorom je slovenský fotograf Daniel Brogyányi, ktorý ho premiérovo uviedol v lete tohto roku v Bratislave.
Vybral si známy Warholov autoportrét z roku 1986, upravil do rozmeru 80x80 centimetrov a rozposlal ho výtvarníkom, ktorých tvorba vedie dialóg s kráľom pop-artu. Vrátilo sa mu takmer tridsať diel od umelcov zo Slovenska, Čiech, Maďarska, Nemecka, ale i Japonska. „Každý z autorov zakomponoval do predlohy vlastnú predstavu a výsledkom sú originálne stvárnenia,“ hovorí Daniel Brogyányi. „Kvalitatívna stránka diel si udržala vysoký výtvarný štandard a som rád, že sa nestratila identita pôvodného portrétu ako jediného leitmotívu medzi autormi. Zostala tak prítomná myšlienka celého projektu - známa Warholova neopakovateľná opakovateľnosť alebo opakovateľná neopakovateľnosť.“
ĽUDO PETRÁNSKY, Berlín