Igor Grossmann - Z cyklu Paríž 1968.
"Akákoľvek realita než je pre nás známa, ukrýva v sebe rezervy, ktorých poznaním sa môžeme obohatiť, ak prejavíme záujem sa s nimi bližšie oboznámiť. Pred nami sa otvára svet nových obrazov, skrývajúcich isté tajomstvá," hovorí fotograf Igor Grossmann (1924), autor dvoch bratislavských výstav.
V Galérii Z v Zichyho paláci sú do 28. marca sprístupnené Fotografické obrazy. Cyklus päťdesiatich farebných fotografií pochádza z posledného obdobia a kurátorka výstavy Katarína Bajcurová o nich píše, že "nereprodukujú ani nedokumentujú okolitú skutočnosť. Zahaľujú, aby odhalili, rozostierajú, aby odostreli, znejasňujú, aby zjavili - iný, neznámy, nevidený, magický svet tvarov a farieb - a chcelo by sa aj dodať vôní".
Kolekcia je nápadná najmä kontrastnými hrami farieb, odtieňov a svetelných tónov. Autor pritom bohato využíva prelínanie priestorových plánov, zrkadlenia, odrazy a priehľady plôch, zmnožovanie motívov či makrodetaily povrchov a matérií.
Iná poloha Grossmannovej tvorby je ešte do 5. marca sprístupnená vo Francúzskom inštitúte na Sedlárskej ulici. Okamihy všedného dňa sú výsledkom fotografovho pobytu v Paríži v auguste 1968. "Inšpirovaný touto ojedinelou situáciou Grossmann vytvoril jeden zo svojich najlepších fotografických súborov," povedal kurátor výstavy Aurel Hrabušický, podľa ktorého sa v týchto snímkach prejavuje zvláštne spojenie klasickej tradície európskej maľby so zákonitosťami dynamickej súčasnej fotoreportáže. Igor Grossmann v tejto kolekcii dokazuje, že vie stlačiť spúšť v nečakanom okamihu ,,pravdy", ale dokáže si tiež naaranžovať situáciu tak, aby ju jeho osobité videnie umocnilo do metaforickej skratky a výtvarného pôsobenia.
ĽUDO PETRÁNSKY