Chcete, aby malo vaše dieťa zdravé sebavedomie? Potom ho nezabudnite pochváliť za každú dobre vykonanú úlohu. Náročnosť úloh časom zvyšujte a snažte sa dieťa nepodceňovať so slovami: ty na to nemáš.
"Pojem sebavedomie je u nás dosť sprofanovaný. Ľudia si totiž myslia, že sebavedomý je ten, kto má peniaze a moc, a vystupuje ako kráľ," hovorí školská psychologička Gabriela Herényiová. Zdravým sebavedomím je však podľa nej vedieť povedať veci priamo do očí, a to bez toho, aby sme druhého urazili. "U nás máme tendenciu povedať každému pravdu, ale tak, že ho totálne ponížime. V Amerike sa zase všetci klamú, aké je všetko úžasné. Treba vedieť nájsť zlatú strednú cestu," myslí si Herényiová.
Vo výchove k zdravému sebavedomiu podľa nej často zlyhávajú učitelia. "Nesnažia sa dieťaťu vytknúť, čo urobilo zle, ale hneď degradujú celú jeho osobnosť. Keď má dieťa zlú známku z matematiky, učiteľ ho považuje za nehodné dýchať vzduch a existovať, lebo je sprosté z matematiky, lebo nerozmýšľa. Nevidí jeho ostatné vlastnosti, že je povedzme citlivé, alebo má hudobné nadanie."
Podobne je to aj so známkami: Ak dieťa donesie domov štvorku, rodičia ho zvyknú porovnávať: Vidíš, tvoja spolužiačka mala trojku. "Porovnávanie detí nie je správnym riešením, ako u nich vybudovať zdravé sebavedomie. Každé dieťa je jedinečné. Úplne najhoršie je, ak dieťa donesie domov dvojku a my sa ho opýtame: Nedalo sa to aj lepšie? Dieťa tak má permanentne pocit, že zlyháva a to v ňom sebavedomie skôr ubíja," vysvetľuje Herényoviá.
Aj preto máme na Slovensku veľa múdrych ľudí, ktorí však nemajú odvahu presadiť sa. Zdravému sebavedomiu sa pritom dá naučiť. Mali by ho však mať aj vychovávatelia, teda rodičia a učitelia, aby ho mohli "preniesť" na dieťa.
Zdravé sebavedomie môže získať aj dieťa, ktoré je utiahnuté a málo priebojné. Podľa psychológov to však chce dlhší čas, pretože ide o dlhodobodý a systematický proces. (sr)
Ako u dieťaťa zlepšiť sebavedomie?
* Často ho treba chváliť (nie však aj za to, že ráno vstalo z postele - to by malo byť samozrejmé) .
* Treba mu dávať úlohy, najprv ľahké a potom ťažšie, a za ich splnenie dieťa chváliť. Musí totiž vedieť, čo urobilo dobre a za čo je chválené. Každá zvládnutá úloha zvyšuje jeho sebavedomie. Deti potrebujú zažiť pocit úspechu a na ňom ďalej stavajú.
* Mali by sme ho častejšie nechať, aby sa nebálo prejaviť svoj názor, a netrestať ho zaň, ani sa mu zaň nevysmievať - ak je to potrebné, skôr o ňom diskutovať.
* Nemali by sme dieťaťu hovoriť: to je pre teba ešte ťažké, ty to nedokážeš, si hlúpe a podobne. Skôr sa mu pokúsiť vyjsť v ústrety a oceniť jeho snahu.
* Sebavedomie treba posilňovať pravidelne a dlhodobo, systematicky počas celého dňa a na každom predmete. Nie formou: deti, teraz budeme mať hodinu sebavedomia... a o hodinu sa k nim správať úplne inak.
* Nájdite deťom niečo, čo robia rady a čo sa im darí a podporujte ich v tom. (sr)