Vstupná brána do sídla Disney v kalifornskom meste Burbank. V týchto dňoch vrcholí tlak na riaditeľa spoločnosti Michaela Eisnera, aby odstúpil, po tom, čo odmietol ponuku káblového operátora Comcast na odkúpenie za druhú najvyššiu sumu v amerických firemných dejinách. FOTO - ČTK
Snehulienka a sedem trpaslíkov, Popoluška, Leví kráľ - čo majú tieto tri príbehy spoločné? Všetky boli ručne rozkreslené do celovečerných filmov, ktoré boli úspechmi spoločnosti Disney. Keď sa nedávno objavila správa, že jedna z najznámejších značiek dvadsiateho storočia sa rozhodla zatvoriť svoje animátorské štúdio, je jasné, že odvetvie animovaného filmu definitívne ovládla počítačová grafika a trojrozmerné snímky, ako sú napríklad Hľadanie Nema, Príšerky, a. s., či Shrek.
Väčšina spoločností, ktoré sa pokúšali robiť animované filmy klasickou ručnou technikou, už presedlala na počítače. O nutnosti tohto kroku ich však presvedčili nielen efektné možnosti 3D grafických počítačových programov, ktoré naplno využíva štúdio Pixar, ale predovšetkým neúspechy ich vlastných snímok, v ktorých sa postavy ešte kreslili ručne. Stačil pohľad na zisky z prvých dní premietania a vedeniu spoločností Dreamworks a Fox muselo byť jasné, že nie Sindibáb a Titan A.E., ale Shrek a Doba ľadová tvoria ich budúcnosť.
Naproti tomu Disney stále zostáva akoby v pozícii Charlieho Chaplina, ktorý ako jeden z posledných veľkých tvorcov odmietal prejsť na zvukový film. Po rezignácii vnuka zakladateľa spoločnosti a nedávnej smrti svojho kresliara, ktorý bol "dvorným" portrétistom slávnej postavičky Mickey Mousa, logo Disney postupne bledne.
Už desať rokov čaká bývalý gigant na svoj ďalší zápis do dejín kresleného filmu. Zmluva o spoločnej distribúcii s Pixarom z roku 1997, považovaná za posledný dobrý krok súčasného vedenia spoločnosti, čoskoro vyprší a úspech Levieho kráľa vystriedala séria obchodných debaklov (jedinou výnimkou je film Lilo & Stitch, ktorého divácky a finančný úspech je však skôr následkom masívneho marketingu).
Problémom nie sú technológie. Už pred štyrmi rokmi sa spoločnosť pokúsila o počítačového Dinosaura, záverečná obchodná bilancia však ukazuje mínus dvadsaťtri miliónov dolárov. Roy Disney, po tom, čo sa vzdal miesta vo vedení, obvinil súčasného riaditeľa Michaela Eisnera z nekoncepčnej práce. Najväčšie talenty odišli a firma začala produkovať menej kvalitné príbehy či dokonca vyslovené prepadáky ako Planéta pokladov z roku 2002.
Najnovší film Medvedie srdce, ktorý práve je v našich kinách, obnažuje hlavný problém Disneyho - kým jeho moralistický príbeh plný veľkých citov za zvukov pompéznej hudby Phila Collinsa je určený predovšetkým pre deti, vizuálne pôsobivé 3D snímky Pixaru plné humoristických scén si vychutnajú aj ich rodičia a mladá generácia. Na minulosť sa večne pozerať nedá. Zavretie animátorského štúdia je len figovým listom zakrývajúcim momentálnu neschopnosť konkurencie značky Disney.
Medvedie srdce prichádza zo Severozápadu
Najnovší celovečerný animovaný film z produkcie spoločnosti Disney sa odohráva v majestátnych dávnovekých horách Severozápadu. Rozpráva príbeh chlapca menom Kenai, ktorého život naberie nečakaný spád, keď jeho starší brat zahynie pri stretnutí s medvedicou.
Keď ho Kenai pomstí, duchovia premenia jeho samotného na medveďa. Väčšina filmu ukazuje jeho putovanie za Veľkými duchmi, ktorí jediní mu môžu vrátiť ľudskú podobu. Cestou sa spriatelí s medvieďaťom menom Koda, dvoma nasprostastými losmi a musí sa brániť pred ďalším súrodencom, ktorý netuší o Kenaiovej premene a stíha medveďa, aby sa pomstil a zachránil rodinnú česť. (her)