BRATISLAVA - Budovanie stále nových hypermarketov sa nezastaví ani v tomto roku. Podľa informácií zvnútra spoločností a štatistiky stavebných povolení by ich malo tento rok pribudnúť asi pätnásť.
Siete prekonali očakávania
Analytici ešte v roku 2002 predpovedali, že slovenský trh dokáže uživiť približne tri desiatky hypermarketov. Očakávali, že zhruba toľko hypermarketov sa postaví do konca roka 2003. Realita však prekonala prognózy. Na Slovensku už dnes stojí 59 hypermarketov a na konci roku by ich malo byť 74.
Nové hypermarkety budú čoraz menšie. Spomalí sa ich výstavba vo veľkých mestách, a budú pribúdať predovšetkým v okresných mestách. Postupne by sa mali objaviť aj v okresoch s vyššou nezamestnanosťou.
Jedinou spoločnosťou, ktorá tento rok neotvorí ani jeden nový hypermarket, je Carrefour. Tesco, Kaufland a Hypernova by mali otvoriť asi po päť hypermarketov. Spoločnosť Billa, ktorá prevádzkuje 54 supermarketov, plánuje otvoriť ďalších desať.
Okrem nových hypermarketov pribudne tento rok na Slovensku aj nová obchodná spoločnosť. Spoločnosť Lidl chce otvoriť niekoľko desiatok predajní. Mnohé z nich sú už postavené. Vedenie spoločnosti však odmieta povedať, kedy budú obchody otvorené. „K stratégii našej spoločnosti patrí nevyjadrovať sa pre médiá. Môžete použiť informácie z našej internetovej stránky," povedala SME sekretárka vedenia spoločnosti.
Pribudne agresívny hráč
Spoločnosť Lidl minulý rok otvorila svoje predajne v Českej republike. Ihneď po svojom nástupe sa podľa porovnávacích štúdií stala najlacnejším obchodom v Česku. Okrem toho sa preslávila aj kauzou vyrubovania stromov. Pred viacerými predajňami v Česku niekto v noci vypílil stromy, ktoré bránili vo výhľade na obchody. Spolu bolo takto vypílených vyše 100 stromov.
Český Lidl v médiách očiernil aj predaj falošného kakaa, namiesto 100-percentného kakaového prášku ho obsahoval len 30 percent. Zvyšok bol nahradený sladidlami. V Británii zase Lidl predával víno s nebezpečne vysokým obsahom oxidu uhličitého.
Lidl presadzuje filozofiu najnižšej ceny. Tie dosahuje nízkymi nákladmi. Ide o diskontné predajne, tovar nie je v pultoch, ale na paletách vo veľkých baleniach. Väčšinou predáva tovary neznámych značiek alebo produkty vyrobené špeciálne pre Lidl.
Podľa stavebných povolení by sa tento a budúci rok malo otvoriť minimálne 35 predajní Lidl po celom Slovensku. Nebudú však umiestnené len vo veľkých mestách. Podľa inzerátov má Lidl záujem o lokality a budovy v mestách, ktoré majú minimálne 5-tisíc obyvateľov. Predajná plocha obchodov bude 1000 až 1400 štvorcových metrov.
PETER CSERNÁK