Einstürzende Neubauten: Perpetuum Mobile o Mute Records 2004 o 13 skladieb o čas 66,50 min.
Berlín je fascinujúce mesto. Sotva nájdete svetovú metropolu, ktorá by lepšie vystihovala prudké spoločenské pohyby 20. storočia. Kým kedysi bola jeho typickým hlasom Marlene Dietrichová, posledných dvadsať rokov patrilo skupine Einstürzende Neubauten. Pionieri industriálneho rocku, ktorí symbolizujú Berlín rovnako ako televízna veža na Alexanderplatzi, prichádzajú po štyroch rokoch s novým štúdiovým albumom.
Keď v roku 1980 spevák a gitarista Blixa Bargeld založil legendárnu formáciu, ktorej názov v slovenčine znie Rúcajúce sa novostavby, bol to jeden z prejavov dadaistického hnutia Geniale Diletanten. Vo vtedajšom západnom Berlíne sa totiž rozhodla skupina mladých ľudí radikálne zatočiť s konvenciami umenia. V prípade Einstürzende Neubauten to znamenalo expresívnu hudbu tvorenú okrem tradičných rockových nástrojov aj amplifikovaným kovovým šrotom a ponurými Bargeldovými textmi plnými depresívnych pocitov zo života vo veľkomeste.
„Ak vydáte album, musí tam byť sociálny prvok, inak to nemá zmysel," znie Bargeldovo dlhoročné krédo. To platí aj na novinku Perpetuum Mobile, s tým rozdielom, že už nie je fixovaná na Berlín. „Nie je tu ani jedna skladba, ktorá by nehovorila o vetre a búrke - kde sa to vyslovene nezmieňuje slovami, môžete to počuť," opisuje v promomateriáloch Bargeld hlavnú tému albumu, ktorého texty považuje za svoje doposiaľ najosobnejšie.
Ďalším prekvapením je výrazný posun od industriálnych zvukov ku melodickým pesničkám. Už nie sú dominantné, hudbu len ozvláštňujú. Popri tradičných kovových perkusívnych zvukoch tu nájdete aj jemné pradenie vzduchových kompresorov či množstvo iných jemnejších aranžérskych lahôdok, a keď Bargeld v tretej skladbe precítene spieva „Som na úteku / pred rozhnevanými masami / cez divočinu / prišiel som až na koniec," jeho nemčina v klenutej melódii stráca tradičnú militantnosť a speje k pinkfloydovskej atmosfére.
Rockoví dinosauri z Berlína unikli sebaopakovaniu a pomalému rozkladu, ktorý postihuje väčšinu hudobníkov po rovnako dlhej existencii. Bargeld, hlavný autor hudby, dokonca opustil dlhoročné miesto gitaristu u Nicka Cava, aby sa mohol venovať výlučne Einstürzende Neubauten. Skupina začala experimentovať s internetovými prenosmi zo štúdia a na svojej stránke fanúšikom za poplatok umožnila aj stiahnuť si špeciálny album. V Berlíne dnes býva už len jediný člen skupiny. Aj obal nového albumu, na ktorom polystyrén a staré plastové fľaše imitujú hamburger, definitívne potvrdzuje, že nemecká legenda nechce žiť z minulosti.