Novovzniknutá rozpočtová organizácia Správa ciest Košického samosprávneho kraja má zastaraný vozový park, priemerný vek mechanizmov je 19,5 roka. Okamžité investície potrebujú aj niektoré strediská údržby ciest. Napríklad stredisko v Čani (okres Košice - okolie) nemá pitnú vodu. Investičný dlh v oblasti ciest predstavuje takmer miliardu. Takéto dedičstvo získal od štátu Košický samosprávny kraj.
„Štát sa zbavil nepohodlných právomocí, ale dostatočne nás nezabezpečil ani finančnými zdrojmi, ani kapacitami," povedal predseda Košického samosprávneho kraja Rudolf Bauer.
Košický samosprávny kraj dostal po zložitých rokovaniach s ministerstvom dopravy, pôšt a telekomunikácií na bežné výdavky viac ako 280 miliónov korún, na kapitálové necelých 14 miliónov.
Kraj by v skutočnosti potreboval na bežné výdavky 400 miliónov a na kapitálové výdavky 140 miliónov, teda takmer o desaťnásobok viac.
„Na jednej strane môžeme byť radi, pretože pôvodný návrh ministerstva bol nižší o dvadsať percent. Na druhej strane s výškou delimitovaných prostriedkov nemôžeme byť absolútne spokojní," zdôraznil Bauer.
Vážnym problémom ostávajú nevysporiadané pozemky, na ktorých cesty stoja. „Nie je v našich silách, aby sme pozemky vysporiadali v strednodobom časovom horizonte," povedal Bauer. Štát ešte nerozhodol, ako chce naplniť vlastnícke práva majiteľov. Už teraz sú signály, že majitelia strácajú trpezlivosť. Niektorí z nich sú rozhodnutí siahnuť po radikálnych protestoch, napríklad, že cestu zablokujú.
Podľa jeho vyjadrenia je prechod správy a údržby ciest „najnevďačnejším a najťažším decentralizačným balíkom", ktorý vyšší územný celok dostal v rámci prechodu kompetencií zo štátu. Bauer je presvedčený, že štát by mal spravodlivejšie rozdeliť balík peňazí určený na dopravu a na cestnú infraštruktúru a nemyslieť pritom len na diaľnice, rýchlostné cesty a na cesty prvej triedy.
Keď sa situácia vo financovaní ciest rýchlo nezmení, motoristi v Košickom kraji zostanú nielen bez diaľnic, ale budú musieť jazdiť po deravých cestách, ktorých stav je havarijný.
MIKULÁŠ JESENSKÝ