„V prípade, že klient sa krátkodobo dostane do platobnej neschopnosti a nie je schopný uhradiť najbližšiu splátku, mal by prísť do pobočky poradiť sa o najbližšom postupe. V závislosti od individuálnych okolností je možné hovoriť o krátkodobom odklade splátky. Všetko však záleží od doterajšej bonity klienta," hovorí Miriam Hajduová z ČSOB.
Riešenie je závislé tiež od toho, či klientovi problémy spôsobuje výška splátky alebo skutočne iba dočasný nedostatok peňazí. „Dohodneme, ako daný problém riešiť, či už odkladom splátky alebo predĺžením splácania úveru," súhlasí Norbert Lazar z OTP Banky.
To sa dá povedať aj o ostatných bankách. Dôveru banky v dobré úmysly klienta podporí to, keď príde ešte predtým, ako splátku nečakane neuhradí. „O odloženie splátok odporúčame požiadať najneskôr pred dňom splatnosti najbližšej," zdôrazňuje Roman Začka z Tatra banky.
Ak sa však klient s bankou dohodnúť nedokáže, alebo dohodu nedodržiava, banka má právo siahnuť na majetok, ktorým sa za splácanie úveru zaručil. „Povinnosťou klienta je zabezpečiť čo najskôr obnovenie splácania pohľadávky. Ak nie, v zmysle dohodnutých podmienok je buď povinný začať splácať pohľadávku ručiteľ, alebo máme právo siahnuť na zálohu," upozorňuje Lýdia Koňárová z Ľudovej banky.
Nestáva sa ale, že keď peniaze na pravidelnú splátku na účte nie sú, o pár dní príde klient o založený majetok. „Nesplácané úvery riešime formou zasielania upomienok," povedala Silvia Nosálová z VÚB.