stí (podľa Financial Times European 500), ako je napríklad Bayer, Credit Suisse Group, Danone, Pearson, SAP a podobne, ich názor na možnosť najať si externých právnych poradcov.
Účtovnícke firmy sa doposiaľ snažili presvedčiť firemných právnikov, že dokážu konkurovať tradičným právnym firmám. Firmy „Veľkej päťky“ totiž budujú siete väčšie než takmer všetky vedúce medzinárodné firmy. Andersen Legal napríklad zamestnáva viac ako 2700 právnikov, viac než ktorákoľvek iná právnická firma.
Iba štvrtina právnikov veľkých európskych firiem chápe rozšírenie služieb veľkej päťky o právne služby ako pozitívny trend. Iba 6 % z týchto dopytovaných videlo rozšírenie právneho trhu ako veľmi pozitívne - a žiadni francúzski a nemeckí respondenti si nemyslia, že pridanie právnych služieb do portfólia služieb účtovníckych firiem je veľmi pozitívnym trendom.
Firemní právnici sa obávajú predovšetkým možného konfliktu záujmov a nezlúčiteľnosti týchto činností. Takmer polovica z tých, ktorí sú proti alternatíve kombinovanej právnej a účtovníckej práce, označili za jeden z dôvodov práve konflikt záujmov. Jeden z firemných právnikov povedal: „Nepodporujem multi-disciplinárne poskytovanie služieb, pretože je tam konflikt záujmov a nevyhovuje mi spôsob, ako pracujú, pretože nie je taký etický, ako by mal byť. Neverím im.“
Niektorí firemní právnici boli dopytovaní aj na kvalitu služieb, ktoré poskytuje „Veľká päťka“ v porovnaní so špecializovanými právnymi firmami. „Myslím si, že je tam veľký konflikt záujmov, hoci presviedčajú, že si s tým dokážu poradiť. Myslím si, že kvalita právnych služieb je tiež horšia, než je kvalita, ktorú možno nájsť v špecializovaných firmách.“
Horšie správy pre účtovnícke firmy vyzneli v tom, že iba pár respondentov videlo konkrétne výhody vo využití jednorázového nákupu tak audítorských, ako aj právnych služieb. To by vraj mohlo byť výhodou zatraktívnenia pre klientov.
Jeden z britských právnikov hovorí. „Nie som presvedčený o nejakej synergii - je to ako ísť k lekárovi a očakávať od neho, že vám dá do poriadku zuby tak, ako by to dokázal zubár.“
Nick Holt, managing partner Klegal, ktorá je spojená s KPMG, pripúšťa, že jednorázová služba, ktorú „Veľká päťka“ ponúka klientom, je vhodná v niektorých prípadoch, ale nie vo všetkých. Ale klienti získavajú na vyššej efektivite, ktorá vychádza z práce jedného tímu na určitej veci, než by sa dosiahla pri práci viacerých skupín. Navyše to môže pomôcť klientovi realizovať zmeny v jeho biznise, ako je napríklad nadbytočnosť alebo IT outsourcing.
„Netvrdím, že ideme súťažiť s veľkými právnymi firmami. Ani Rím sa nepostavil za deň, my však máme obrovské stavebné bloky priamo na mieste,“ povedal.
(r)