BRATISLAVA - Najväčší priestor z prezidentských kandidátov mal v januári v najdôležitejších elektronických médiách jednoznačne Rudolf Schuster. Druhým bol Vladimír Mečiar. Obaja sa rozhodli kandidovať až na poslednú chvíľu. Prieskum urobila mimovládna organizácia MEMO '98.
Téma prezidentských volieb a prezentácie kandidátov patrili k najfrekventovanejším témam vysielaní všade, okrem rádia Expres, kde skončili až na štvrtom mieste.
Schuster mal v médiách dominantný priestor najmä pre svoj novoročný prejav, dlhodobé špekulácie o jeho kandidatúre a s ňou spojenú petičnú akciu, ako aj pre jeho reakcie na petičnú akciu za vypísanie referenda o predčasných voľbách.
Odznelo o ňom najviac negatívnych aj pozitívnych zmienok. Negatívne odzneli najmä v súvislosti s jeho kritikou vládnych reforiem, väčšina pozitívnych informácií pochádzala od odborárov a Smeru.
Koncom roka 2003 bol po Schusterovi druhým najprezentovanejším prezidentským kandidátom vo väčšine médií Eduard Kukan. V januári bol jeho mediálny priestor takmer o polovicu menší ako Mečiarov.
Mediálna prezentácia ďalších - Ivana Gašparoviča, Františka Mikloška, Ľuba Romana, Jána Králika a Martina Bútoru bola menej výrazná. Najmenší priestor získali kandidáti Kubík, Bernát, Šesták a Kalman. Najmenej pozitívnych informácií z troch najprezentovanejších kandidátov odznelo o Mečiarovi. Kukana rádiá zobrazili len pozitívne.
Schuster, Kukan, ale aj Roman sú oproti ostatným kandidátom zvýhodnení aj vďaka svojim funkciám. „Je zrejmé, že štátni funkcionári majú výhodu ľahšieho prístupu do médií," zistili analytici MEMO.
„Médiá však majú možnosť obmedziť túto výhodu stanovením istých hraníc pri prezentácii osôb, ktoré vykonávajú aj štátne funkcie, a pred vydaním informácií o takýchto kandidátoch posúdiť ich význam a eliminovať skrytú kampaň."
(hr)