Slovné duely dvoch najhorúcejších kandidátov na prezidenta sú už tradičné v Spojených štátoch. Nesúperia len v televíznych debatách, ale pravidelne chodia aj na debaty poriadané rôznymi univerzitami. Pred štyrmi rokmi sa v areáli University of Massachusetts v Bostone zišli vtedy úradujúci viceprezident Al Gore a úradujúci guvernér štátu Texas George W. Bush. FOTO - TASR/AP
BRATTISLAVA - Do volebnej kampane pred prezidentskými voľbami po prvý raz vstúpia aj súkromné televízie, ktorým to umožňuje nový zákon. Všetky sa chystajú najmä na prípadné druhé kolo, kde chcú divákom ponúknuť naživo vzájomný súboj zostávajúcich dvoch súperov.
Televízne duely kandidátov majú v západných krajinách vysokú sledovanosť a často podstatný vplyv na volebný výsledok, lebo divák si môže overiť ich schopnosť reagovať v priamom prenose.
Ivana Semjanová z televízie Markíza povedala, že „duel dvoch kandidátov prebehne v živom vysielaní relácie Sito". Televízia Joj počíta so súbojom vo svojej nedeľnej relácii Sedmička a osloviť súperov v druhom kole do samostatného slovného súboja mienia aj verejnoprávna STV a spravodajská TA 3.
Prezidentská kampaň má pred prvým kolom svoje pravidlá a ak sa na nej chcú zúčastniť aj súkromné televízie, musia dať rovnaký priestor všetkým kandidátom. Kandidáti si môžu zaplatiť vlastnú reklamu v súkromných televíziách, ktoré musia ponúknuť túto možnosť všetkým kandidátom za rovnakých podmienok.
Netýka sa to kampane pred referendom, ktorá je obmedzená iba na verejnoprávne médiá.
Kedy bude kampaň?
Prezidentské voľby
Dátum konania
3. 4. (sobota) od 7.00 do 22.00 h
Kampaň pred voľbou
od 19. 3. do 1. 4. do 7.00 h
Moratórium
1. 4. od 7.00 h do 3. 4. do 7.00 h
Referendum
Dátum konania
3. 4. (sobota) od 7.00 do 22.00 h
Kampaň pred referendom
od 22. 3. do 1. 4. do 7.00 h
Moratórium
1. 4. od 7.00 h do 3. 4. do 7.00 h
Aká bude kampaň v televíziách pred prvým kolom volieb
STV diskusný stôl so všetkými kandidátmi naraz nechystá
Okrúhle stoly s množstvom prezidentských kandidátov a počítaním minút pre každého by diváci nestrávili, myslí si člen vedenia STV Branislav Záhradník. Preto „dáme priestor kandidátom individuálne, aby mohli divákov informovať o sebe a svojom programe". Všetkým 12 kandidátom STV zaručí 50-minútový priestor v rozhovore, ktorý bude pri vysielaní označený ako kampaň. Dokopy to bude 10 hodín vysielania a STV čoskoro pozve kandidátov alebo ich volebné štáby na poradu.
Markíza do Sita pustí len prvých ôsmich
Televízia poskytne priestor na prezentáciu 8 „najnádejnejším kandidátom" podľa najčerstvejších preferencií v dvoch vysielaniach relácie Sito. V každej relácii sa objaví štvorica kandidátov.
„Prezidentskí kandidáti s nižšími preferenciami budú môcť využiť rovnako dlhý časový úsek vo vysielaní televízie Markíza v iných reláciách," povedali hovorkyňa Ivana Semjanová a šéfka spravodajstva Elena Linczényiová.
Televízia JOJ špeciálne relácie nechystá
Okrem informovania v hlavnej spravodajskej relácii bude o kandidátoch hovoriť počas ranných správ v Raňajojkách a v pondelňajších Črepinách. Špeciálne relácie televízia nepripravuje, ale jej hovorca Ľudovít Tóth povedal, že sa to môže zmeniť, ak sa bude situácia vyvíjať dostatočne „zaujímavo".
TA 3 kandidátov predstaví v rozhovoroch
Spravodajská televízia už odštartovala sériu rozhovorov s prvými siedmimi kandidátmi na prezidenta. Vybrala ich podľa známych prieskumov verejnej mienky. Ostatní kandidáti dostanú priestor v spravodajstve. (hr)