Aby školy dostali viac peňazí, budú prijímať viac žiakov. Neuškodí to však kvalite vyučovania? Túto otázku treba aspoň načať, tvrdia odborníci. FOTO SME - PAVOL MAJER
bazéna, kým iná nemá ani na to, aby deťom postavila poriadny záchod.
Niektorí odborníci však začínajú upozorňovať aj na fakt, že normatívne financovanie by mohlo znížiť kvalitu škôl. Riaditelia sa totiž budú usilovať, aby mali v triedach čo najviac žiakov. Zníži sa tak možnosť prihliadať na ich individuálne potreby.
Na školách budú ostávať aj tzv. výtržníci, ktorí by za iných okolností odišli. „Keby som niekoho vyhodil, prišiel by som o príspevok. Radšej si udržím každého žiaka," povedal nám riaditeľ, ktorý si neželal byť menovaný.
A čo na to psychológ? „Myslím si, že väčší počet detí v triedach na kvalite rozhodne nepridá. Keď má učiteľ 15 detí v triede, môže sa im lepšie venovať ako ten, ktorý ich má 30," hovorí školská psychologička Eva Marušincová zo Štátneho pedagogického ústavu.
Neznamená to však, že nízky počet detí v triedach vedie automaticky k zvýšeniu kvality a vyšší počet automaticky k zníženiu. „Sú alternatívne triedy s nízkym počtom detí, kde je dobrá starostlivosť aj výsledky, ale aj menšie triedy v tradičných školách, kde sú výsledky horšie. Veľa závisí od učiteľa," myslí si Marušincová.
Výskumníci v Mníchove porovnávali školské výsledky detí z Bavorska a zo Švajčiarska. V oboch krajinách majú podobnú štruktúru učiva aj učebné osnovy. Horšie dopadli bavorské deti, pričom jediným podstatným rozdielom bol väčší počet žiakov v triedach v Bavorsku.
„Existujú však aj výskumy, ktoré nezistili žiadnu závislosť medzi veľkosťou triedy a úrovňou výsledkov detí," dodáva Eva Marušincová a upozorňuje, že školy navyše musia dodržať normy o počte detí v triedach.
„Bolo by rozumné tému o tom, či normatívne financovanie spôsobí zmenu kvality škôl alebo nie, aspoň načať," myslí si aj štátny tajomník pre základné a stredné školy na ministerstve František Tóth.
(sr, gal)