BRATISLAVA - Všeobecná zdravotná poisťovňa, ktorá má najviac poistencov, začne onedlho rokovať s nemocnicami o tom, s ktorými ich oddeleniami uzatvorí zmluvy. Mnohým hrozí, že o ich služby nebude mať záujem.
Poisťovňa tvrdí, že nemocničných kapacít je priveľa a zostať by mali len tie kvalitnejšie, pretože platiť za všetky sa nedá.
„Naším cieľom nie je rozdeľovať nemocnice na dobré a zlé, len určiť, ktoré oddelenie má v porovnaní s celoslovenským priemerom lepšie a ktoré horšie," hovorí Zuzana Rychlíková z poisťovne.
Prezident Asociácie nemocníc Pavel Sedláček uznáva, že oddelení je priveľa, o kritériách Všeobecnej zdravotnej sa však podľa neho musí ešte diskutovať.
„Napríklad rehospitalizácia - v ortopédii často pacient jednoducho musí prísť po operácii o nejaký čas nazad do nemocnice, pretože mu musia vybrať drôt z nohy. Efektivita sama osebe nemôže byť hlavná, musí sa brať do úvahy aj kvalita. Okrem toho, ak sa majú rušiť oddelenia, musí byť k tomu nastavená sieť záchrannej služby," hovorí.
Kvalitu poskytovaných služieb u nás ešte nikto nemeral - nie je metodika, ktorou by sa posúdilo, že kĺby operujú v meste X lepšie ako v meste Y. Poisťovňa si uvedomuje, že ak sa naozaj rozhodne nezaplatiť niektorým oddeleniam, vznikne problém. „Zasiahnu do toho lokálne politické a ekonomické vplyvy," hovorí riaditeľ poisťovne Valašek. Tvrdí však - bude to pre dobro všetkých. Županov a riaditeľov nemocníc už o svojom zámere informovali. (mar)
Porovnávacie kritériáNa porovnanie oddelení nemocníc zvolila poisťovňa štyri kritériá. Poisťovňa porovnávala rovnaké oddelenia v rovnakých typoch nemocníc - napríklad všetky ortopédie v bývalých nemocniciach I., II. a III. typu a vo fakultných nemocniciach. (mar)
účinnosť liečby
* ako indikátor si zvolili napríklad počet pacientov, ktorí sa po operácii do 6 mesiacov museli na oddelenie vrátiť znova. Sledovali aj počet úmrtí.
náklady
* čím nižšie náklady, tým efektívnejšie podľa poisťovne oddelenie lieči - napríklad drží pacienta v nemocnici len naozaj nevyhnutne potrebný čas.
náročnosť liečby
* aké náročné výkony a ako často oddelenie robí. Najlepšie hodnotenie dosiahne nemocnica, ktorá sa drží priemeru, ktorý si stanovila VšZP - teda že robí celú škálu výkonov typických pre dané oddelenie primerane často.
záujem pacientov
* hodnotili, či na oddelenie chodia okrem pacientov z blízkeho okolia aj z iných regiónov. Vyšší podiel takých pacientov naznačuje vyšší záujem, také oddelenie teda dostalo vyššie hodnotenie. Pre poisťovňu to bude signálom - ubrať peniaze tej nemocnici, ktorú ľudia nevyhľadávajú, a presunúť ich tam, kde sa poistenci naozaj chodia liečiť.