Reláciu Pošta pre teba dodáva Slovenskej televízii štúdio Maya. FOTO - STV
BRATISLAVA - V relácii Pošta pre teba, ktorú vysiela STV od začiatku roka, lákala verejnoprávna televízia divákov na skutočné príbehy skutočných ľudí. Sobotňajšiu epizódu zo života však zahrali dvaja mladí herci, včera o tom informovali denníky Nový Čas a Pravda. Potvrdila to aj samotná STV. Od podvodu sa dištancuje a hovorí, že ju oklamala firma, ktorá reláciu pripravuje. Odísť však bude musieť dramaturgička STV.
Televízia v upútavkách divákom hovorila, že v relácii prináša nezvyčajné stretnutia bežných ľudí, ktorí sa dlho nevideli alebo sa pred časom pohádali a STV zorganizovala ich stretnutie za prítomnosti kamier, moderátorky a náhodných divákov. V programe nechýbajú emotívne výstupy, plač, objatia.
Televízia kúpila licenciu na program zo zahraničia, pripravuje ju pre ňu súkromné štúdio Maya. „Na základe vyjadrenia spoločnosti Maya išlo o reálny príbeh," povedal člen vedenia televízie Branislav Záhradník. „Žiaľ, musíme priznať, že naša dramaturgička dielo prevzala a odsúhlasila do vysielania."
Divákov mal zaujať príbeh zamilovaného Petra z bratislavskej Dúbravky, ktorý sa zahľadel počas prázdnin do neznámej dievčiny a s pomocou STV ju hľadal, aby sa s ňou zoznámil. Potom pred kamerami dievča pozval na kávu - na prvé rande. V skutočnosti to však zahrali herci, ktorých si najalo štúdio Maya. Nič netušiacu dievčinu hrala absolventka VŠMU Zuzana Ožvoldíková a zamilovaného mladíka hral jej spolužiak Richard Kováč. Neskôr práve on vec prezradil s tým, že „nevedel do čoho ide". Sľúbený honorár bol dvetisíc korún.
Maya podľa Záhradníka argumentovala, že podobný postup je v zahraničí bežný. Tesne pred nakrúcaním vraj odriekol účasť hlavný protagonista a keďže dramaturgia považovala príbeh za „zaujímavý", rozhodla sa obsadiť hercov. Štúdio sa k veci včera nevyjadrilo. Pripravuje alebo pripravovalo aj programy pre televíziu Markíza ako Milionár, Smiechoty či Skrytá kamera.
STV rozviaže s dramaturgičkou pracovný pomer. „Jej chyba spochybnila aj ostatné 'kontaktné' relácie a v konečnom dôsledku aj dôveryhodnosť televízie. Už sa to nesmie zopakovať," povedal Záhradník. Divákom sa ospravedlňuje.
Reálne príbehy ľudí STV využíva aj v reláciách Vadkerti talkshow či Superkvíz. „Po tejto skúsenosti budeme veľmi dôsledne overovať autentickosť jednotlivých scén," povedal Záhradník. „Momentálne bojujeme o záchranu tohto divácky atraktívneho formátu. Spoločnosť Maya nás ubezpečila, že išlo o jediný príbeh, ktorý nebol autentický. Zároveň sme ju požiadali, aby sa podobná vec už neopakovala."
(hr)
Skutočné príbehy sú dnes populárne
Relácie využívajúce rôznym spôsobom skutočné príbehy divákov sú vo svete veľmi populárne. Psychológovia to vysvetľujú záľubou ľudí sledovať intímne či zaujímavé osudy ľudí. To je dôvodom popularity známych zahraničných talkshow Vera am Mittag, Bärbel Schäffer, Richterin Barbara či programov typu reality show ako známy Big Brother.
Psychológovia sa zhodujú, že ľudí priťahuje možnosť identifikovať sa s niektorou z postáv, podobne ako so súťažiacimi v rôznych televíznych hrách. „V podvedomí alebo vedomí si hovoria: 'Ja som ten. Presne tak by som sa správal v tejto situácii. Je to naostro, preto to má úspech," hovorí psychológ Julián Lučanský.
Podľa psychologičky Evy Gajdošovej tieto programy dávajú silu ľudom s istým handicapom, napríklad osamelým, s nízkou sebadôverou, neistým, ktorým sa nedarí nadviazať a udržať vzťah. „Kým priame interpersonálne vzťahy môžu odhaliť ich vlastné zraniteľné miesta, takýto kontakt zraneniu zabraňuje." (hr)