Vysoké ceny vyhnali ľudí na trhoviská

BRATISLAVA - Ľudia aj firmy kúpili vlani u maloobchodných predajcov menej tovaru ako pred rokom. Minuli necelých 324 miliárd korún. Po očistení od vplyvu cenových zmien sa v obchodoch ...

BRATISLAVA - Ľudia aj firmy kúpili vlani u maloobchodných predajcov menej tovaru ako pred rokom. Minuli necelých 324 miliárd korún. Po očistení od vplyvu cenových zmien sa v obchodoch a na trhoviskách predalo o 5,2 percenta menej tovaru ako v roku 2002.

Klesli najmä tržby v obchodoch, v ktorých sa kupujú základné potreby. Predajne so zmiešaným tovarom, medzi ktoré patria napríklad hypermarkety, ale aj malé sídliskové obchodíky, utŕžili takmer o 14,4 percenta menej ako v roku 2002, obchody zamerané na predaj potravín zinkasovali podľa Štatistického úradu o 12,1 percenta menej.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Výrazne narástli tržby mimo predajní, teda v rôznych stánkoch a na trhoviskách. Predaj tam sa zvýšil o vyše 10 miliárd korún - asi o tretinu viac ako v predošlom roku. „Tento trend sa vo výraznej miere prejavoval už od prvého štvrťroka minulého roka. Vidno, že zvyšovanie životných nákladov núti ľudí uchyľovať sa k lacnejším alternatívam, medzi ktoré patrí aj nákup v tržniciach," myslí si analytik UniBanky Viliam Pätoprstý.

Najväčšie obchodné reťazce zatiaľ odchod zákazníkov do tržníc nezaznamenávajú. „V predajniach nám počet zákazníkov rastie. Snažíme sa ich osloviť rôznymi akciami a výpredajmi, pri ktorých im ponúkame podobné ceny ako tržnice, ale pri vyššej kvalite," hovorí Diana Stanková zo spoločnosti Ahold, ktorá na Slovensku prevádzkuje sieť predajní Hypernova. Podobne sa vyjadrila aj hovorkyňa Carrefouru Jana Havlíčková.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa ekonómov sa už tento rok dá očakávať, že tržby a spotreba domácností začnú opäť rásť. „Povedal by som, že Slováci už majú najhoršie za sebou," povedal analytik Komerční banky Vladimír Kvasnička.

Vývoj tržieb
(medziročná zmena po očistení od vplyvu rastu cien)

zmiešaný tovar -14,4 %
potraviny 12,1 %
špecializované predajne +2,7 %
mimo predajní +33,0 %

Zdroj: ŠÚ SR


SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 762
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 599
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 738
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 627
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 600
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 348
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 2 123
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave! 1 247
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu