BRATISLAVA - Ľudia aj firmy kúpili vlani u maloobchodných predajcov menej tovaru ako pred rokom. Minuli necelých 324 miliárd korún. Po očistení od vplyvu cenových zmien sa v obchodoch a na trhoviskách predalo o 5,2 percenta menej tovaru ako v roku 2002.
Klesli najmä tržby v obchodoch, v ktorých sa kupujú základné potreby. Predajne so zmiešaným tovarom, medzi ktoré patria napríklad hypermarkety, ale aj malé sídliskové obchodíky, utŕžili takmer o 14,4 percenta menej ako v roku 2002, obchody zamerané na predaj potravín zinkasovali podľa Štatistického úradu o 12,1 percenta menej.
Výrazne narástli tržby mimo predajní, teda v rôznych stánkoch a na trhoviskách. Predaj tam sa zvýšil o vyše 10 miliárd korún - asi o tretinu viac ako v predošlom roku. „Tento trend sa vo výraznej miere prejavoval už od prvého štvrťroka minulého roka. Vidno, že zvyšovanie životných nákladov núti ľudí uchyľovať sa k lacnejším alternatívam, medzi ktoré patrí aj nákup v tržniciach," myslí si analytik UniBanky Viliam Pätoprstý.
Najväčšie obchodné reťazce zatiaľ odchod zákazníkov do tržníc nezaznamenávajú. „V predajniach nám počet zákazníkov rastie. Snažíme sa ich osloviť rôznymi akciami a výpredajmi, pri ktorých im ponúkame podobné ceny ako tržnice, ale pri vyššej kvalite," hovorí Diana Stanková zo spoločnosti Ahold, ktorá na Slovensku prevádzkuje sieť predajní Hypernova. Podobne sa vyjadrila aj hovorkyňa Carrefouru Jana Havlíčková.
Podľa ekonómov sa už tento rok dá očakávať, že tržby a spotreba domácností začnú opäť rásť. „Povedal by som, že Slováci už majú najhoršie za sebou," povedal analytik Komerční banky Vladimír Kvasnička.
Vývoj tržieb
(medziročná zmena po očistení od vplyvu rastu cien)
zmiešaný tovar | -14,4 % |
potraviny | 12,1 % |
špecializované predajne | +2,7 % |
mimo predajní | +33,0 % |
Zdroj: ŠÚ SR