Bitky sú dobojované, zlo porazené, temno uhýba jari. Zelený háj je v úvode Pána prsteňov rovnako nádherne prežiarený ako v záverečnom akte, keď sa hobiti konečne vracajú domov. Rajský gýč je v žánri fantasy povolený. Momentálne sa však americké filmy krásnymi lesmi len tak hemžia. Produkty Hollywoodu, ktoré vznikli po 11. septembri 2001, akoby boli na úteku z miest do prírodnej idyly.
Na konci Posledného samuraja (slovenská premiéra 19. februára) cvála Tom Cruise späť do dediny bojovníkov, ktorých prevalcovali moderné zbrane japonskej armády. Domy pokojne ležia v údolí mäkko kolísanom zelenými stromami a v jednom z nich naňho čaká krásna žena. Zelená príroda evokuje náladu detských vojen, zápasov obklopených nevinnosťou.
Americký mrakodrap
Vo filme Rona Howarda Bez šance (slovenská premiéra 18. marca) sa pre Cate Blanchettovú začne nový život po smrti manžela a otca, keď sa so svojimi dvoma deťmi vráti na farmu. A na obzore sa rozjasní nebo nad horskými masívmi.
Hollywood sa systematicky snaží vyhnúť paralelám k obrazu rúcajúcich sa dvojičiek, a tak siaha po historických látkach a vidieku. Doteraz bývala Amerika hrdá na svoje metropoly, v ktorých pulzuje pokrok, srdce kapitalizmu, krv hospodárskej prevahy. Obrazom Ameriky vo svete je predsa len mrakodrap, stredozápad zostal v amerických filmoch skôr priestorom ponurých mýtov, melanchólie, zaostalosti, šialenstva a rasizmu. Na tom nič nemení ani odcudzenie vzťahov a kriminalita veľkomiest. V tomto priestore sa v amerických akčných filmoch zvádzali hrdinské bitky s gangstermi a teroristami. Terminátor, Smrtonosná zbraň a Smrtonosná pasca vytvorili scenáre, v ktorých si víťazní hrdinovia nakoniec vychutnávajú svoj triumf uprostred dymiacich trosiek. Hoci Scorseseho Gangy New Yorku sa odohrávajú o vyše sto rokov skôr než táto tragédia, mestský epos s chaosom uprostred horiacich ulíc vytrestal nezáujem publika.
Návrat do Cold Mouintain (slovenská premiéra 3. marca) Anthonyho Minghellu sa odohráva v čase občianskej vojny, v Severnej Karolíne, na mieste obklopenom zasneženými kopcami a vysokými jedľami. Sem sa vracia Jude Law ako dezertér Inman za veľkou láskou Adou, ktorú hrá Nicole Kidmanová. Po otcovej smrti nádherná farma upadá a kultivovanú pastorovu dcéru pohlcujú depresie. Až činorodá tuláčka ju znovu postaví na nohy a dá dokopy aj dom. Anthony Minghella je ďalší, kto čerpá nádej a útechu zo sily čistoty, z prírody. V závere sa Nicole Kidmanová prechádza po slnkom zaliatej rozkvitnutej lúke.
Jediným filmom, ktorý si trúfol zaoberať sa dušou Newyorčanov po jedenástom septembri, zostáva tak 25 hodín Afroameričana Spika Leeho.
Ostrieľaní pacifisti
Počas vojny vo Vietname v Amerike rozkvital takzvaný neskorý western. Dnes rolové modely ticho odkazujú na pozostalých a siroty po teroristických aktoch. Ženy, aké hrajú Nicole Kidmanová a Cate Blanchettová, postihla strata, muži ako Tom Cruise sú veteráni vojny, čo utrpeli šok. Už nie revolveroví hrdinovia, ale pacifisti, ostrieľaní a zocelení vo vojne: nechceme nikomu ublížiť, ale vieme sa brániť.
Tom Cruise je zdesený z masakrovania indiánskeho kmeňa, začne piť a vinu vykupuje bojom v tradícii samurajov. Čosi nápadne podobné čaká Vigga Mortensena vo filme Oceán ohňa (slovenská premiéra 13. mája) - hrá amerického jazdeckého kuriéra, ktorý víťazí v nadľudských pretekoch v púšti. Mustang Hidalgo v nich galopuje pred všetkými arabskými plnokrvníkmi.
A ešte aj futuristický triler Johna Woo Výplata (slovenská premiéra 18. marca), režiséra Mission Impossible, má rozkvitnutý koniec - v skleníku.