Peter Zagar zložil špeciálne pre festival venovaný Mozartovi tanečnú skladbu. FOTO - PAVEL KASTL
u, ale i diela jeho rovesníkov a súčasných autorov.
Na otváracom koncerte festivalu, v svetovej premiére, zaznie totiž aj skladba skladateľa Petra Zagara. Jeden z našich najaktívnejších skladateľov strednej generácie, ktorého diela sa hrávajú rovnako na podujatiach venovaných súčasnej, ako i starej hudbe, dostal ponuku skomponovať dielo na objednávku Mozartovho týždňa. Rozhodol sa napísať Blumentálsky tanec č. 5.
„Je to krátka skladba napísaná v duchu tancov, aké sa hrávali v klasicizme. Nerieši žiadne závažné kompozičné problémy, skôr mi išlo o to, aby bola vďačná na hranie i počúvanie," povedal pre SME Zagar.
Keď autor dostane objednávku od festivalu venovaného niektorej slávnej skladateľskej osobnosti, v zadaní je spravidla podmienka, že nová skladba by mala nejakým spôsobom súvisieť s jej tvorbou. A keďže toto podujatie nesie priezvisko Mozart už priamo v názve, logicky sa ponúka otázka, akým spôsobom sa Peter Zagar pri písaní svojej skladby vyrovnal so starým majstrom klasicizmu.
„Moja hudba je taká, že melodicky i harmonicky pripomína dobu, keď Mozart žil. Snažil som sa urobiť niečo, čo by duchom pripomínalo jeho tvorbu. Myslel som hlavne na Nemecké tance, ale priamy citát som nepoužil," hovorí skladateľ, trocha narážajúc na to, že mnohí jeho kolegovia zvyknú v podobných prípadoch jednoducho vybrať pasáž z klasika a pracovať s ňou.
Najnovšia skladba Petra Zagara je ďalším pokračovaním v jeho voľnom cykle Blumentálske tance. Čím sa odlišujú navzájom? „Každý z nich je náladovo iný a určený pre iné nástrojové obsadenie. Päťku som napísal špeciálne pre sláčikový súbor Solamente Naturali."