Zlá nálada pomaly ustupuje

BRATISLAVA - Obavy obyvateľstva z vývoja slovenskej ekonomiky sa v januári zmiernili. Najväčšmi sa to prejavilo na očakávanej schopnosti ľudí usporiť časť svojich príjmov. Vyplýva to z prieskumu Spotrebiteľský barometer, ktorý uskutočnil Štatistický ...

FOTO - ARCHÍV SME

BRATISLAVA - Obavy obyvateľstva z vývoja slovenskej ekonomiky sa v januári zmiernili. Najväčšmi sa to prejavilo na očakávanej schopnosti ľudí usporiť časť svojich príjmov. Vyplýva to z prieskumu Spotrebiteľský barometer, ktorý uskutočnil Štatistický úrad.

Index spotrebiteľskej dôvery, ktorý meria celkové nálady obyvateľstva, sa síce v januári nachádzal hlboko pod nulou, s hodnotou -32,5 bodu sa však blížil dlhodobému priemeru. Pritom ešte v decembri bol ukazovateľ dôvery spotrebiteľov o 6,4 bodu nižšie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Oproti decembru sa zlepšila väčšina čiastkových indikátorov. Len pri dvoch štatistici namerali nepatrné zhoršenie nálady obyvateľstva. Jedným z nich bolo hodnotenie vývoja cien za posledný rok, druhým posudzovanie podmienok na veľké nákupy.

Z pozitívnych zmien sa najväčší posun zistil pri odhadovaných úsporách. Podiel domácností, v ktorých respondenti predpokladajú, že v najbližšom roku niečo usporia, sa oproti decembru zvýšil z 19 percent na 26 percent. Priaznivejšia situácia v oblasti rodinného rozpočtu sa prejavila aj pri bilancii príjmov a výdavkov. Podiel rodín, kde príjmy prevyšujú výdavky, narástol za posledný mesiac z 30 na 36 percent.

Celková spotrebiteľská dôvera v januári už nebola najhoršia spomedzi krajín vstupujúcich do Európskej únie. Ešte v decembri bolo Slovensko s indexom -39 na úplnom chvoste spomedzi nových členov. Aj tak však bola horšia nálada v dvoch členských štátoch - v Grécku a Portugalsku.

SkryťVypnúť reklamu

Čísla za január však už hovoria o tom, že Slováci majú o niečo lepšie vnímanie ekonomickej situácie ako Maďari alebo Cyperčania. Najlepšie hodnotenie ekonomiky spomedzi nových členov EÚ majú obyvatelia pobaltských republík - Estónska, Litvy a Lotyšska. V únii sú to občania škandinávskych krajín, kde dokonca prevládajú optimisti nad pesimistami.

Medzi budúcimi členmi, kde štatistici radia už aj Bulharsko a Rumunsko, je priemerný index spotrebiteľskej dôvery na úrovni -27 bodov. V únii je pesimizmus oveľa miernejší, keď priemerný index dosahuje -12 bodov. (ij)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 648
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 416
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 730
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 280
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 416
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 723
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 936
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 269
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu