Bratislava 5. februára (TASR) - Chyby v testoch, možnosť niekoľkých správnych odpovedí a nerovnosť šancí sú najväčšie nedostatky minuloročných prijímacích pohovorov na stredné školy (SŠ).
Vyplýva to z monitoringu Inštitútu pre dobre spravovanú spoločnosť (SGI), ktorí sledoval prijímacie konanie v roku 2003 na 40 SŠ.
Za výrazné negatívum považuje SGI aj to, že viac ako tretina sledovaných škôl neuplatňuje sankcie voči pedagógom - tvorcom testov, ktorí doučujú uchádzačov. Záujemcovia o štúdium na príslušnej SŠ sú tak v porovnaní s tými, ktorí doučovanie absolvujú, znevýhodnení. Približne desatina sledovaných škôl priamo či nepriamo organizuje platené prípravné kurzy, ktoré taktiež prispievajú k diskriminácii menej majetných uchádzačov.
SGI upozorňuje aj na netransparentnosť a nedôveryhodnosť prijímacieho konania. Dnešná prax sa príliš koncentruje na testovanie aktuálnej vedomostnej výbavy uchádzačov na úkor zisťovania skutočných študijných predpokladov. Rizikom prijímačiek tak je, že nebudú prijatí uchádzači, ktorí majú najlepšie predpoklady v štúdiu uspieť.
Samotné školy považujú za najčastejší nedostatok to, že nevyhodnocujú kvalitu testov verejne. Problémom je tiež skutočnosť, že testy pred prijímačkami nekontroluje iná osoba.