Potlesk za peniaze

Po chodbe pred štúdiom sa dolu schodmi rúti dav rôznorodých ľudí. Ujíma sa ich produkcia, v šatniach si zložia kabáty, ženy si občerstvia mejkap, prečešú vlasy, chlapi pchajú do vreciek mobily, kľúče, peňaženky a vyťahujú cigarety. Prišli nepostrádateľné

televízne hviezdy - publikum, teda komparz do televíznej relácie.
Koho baví hrať publikum? Hľadajú zárobok alebo dúfajú, že si ich všimne režisér? Zarábajú viac komparzisti vo filme, alebo vedie reklama?

Buďte živé ryby!
Dievčatá oblečením konkurujú moderátorke, módne trendy mladých mužov reprezentujú lesklé košele a na strakato odfarbené vlasy. Obyčajne oblečení sú len tí, čo akurát došli z práce.
Upravená blondína vedie troch nemotorných stredoškolákov do bufetu, čo v Slovenskej televízii volajú Plyšák. Komparz tam pri káve čaká na ďalšie pokyny produkcie. Pre týchto mladých ľudí je to prvá skúsenosť s komparzom, a ak sa tento spôsob zárobku osvedčí, majú vreckové popri škole isté.
"Nebuďte mŕtve ryby, buďte živé ryby!" kričí režisér na publikum, ktoré sa usádza v hľadisku. Zaujať a vybudiť komparz je preňho robota ako každá iná. Ľudí treba prebrať z letargie, veď prišli pracovať, a to hoci krikom. Pri televíznej obrazovke sa nikto nechce dívať na znudené tváre.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Kde to bez publika nejde
Publikový komparz nie je nič nové, v minulosti sa nakrúcalo omnoho viac relácií, kde si ľudia -väčšinou z Bratislavy - mohli privyrábať.
Sedeli v Televíznom klube mladých, v Pionierskej lastovičke alebo sa vlnili na improvizovanom parkete v Päťkrát P.
Náklady na nakrútenie jedného dielu relácie sú však dnes vyššie ako kedysi, a preto sa produkcia snaží krátiť výdavky, ako sa len dá. Napriek tomu sa bez publika nezaobídu relácie mnohých redakcií televízií. Publikum treba v detských reláciách ako Kakao či Majster N, v súťažných programoch ako Milionár a Superkvíz, využívajú ho zábavné relácie aj najnovšie talkšou.
Na osvedčených zabávačov prídu diváci do publika aj tak, že si sami zaplatia vďaka prenosovým vozom sa tak za menšie vstupné ocitnú na kultúrnom podujatí v divadle. Do politických relácií pozývajú televízie publikum za odmenu, do detských relácií sa môžu prihlásiť zo základných škôl, ostali však aj projekty, kde sa za účasť divákov v štúdiu platí.
Najmä talkšou sa bez prítomnosti ozajstného publika nezaobídu. Ak majú častú periodicitu, musia za to zaplatiť.
Komparz by mal relácii dodať autentickú atmosféru, smiechom či potleskom potvrdiť reakcie diváka pri obrazovke. Hosťom v štúdiu má pomôcť, aby mali na koho smerovať reč. Aj napriek snahe režiséra, moderátora či hostí sa to nie vždy podarí.

SkryťVypnúť reklamu

Režiséri roztlieskavači
Komparz prichádza do štúdia ako prvý. Sedí tam počas kamerových skúšok, vypočuje si pokyny. Po dlhom čakaní sú často unavení a chcú to mať za sebou skôr, ako sa stihne relácia nakrúcať. Mnohých však účasť na nakrúcaní baví, sú zaujatí a výborne reagujú. Pri komparzistoch platí zásada ako pri každej inej neveľmi platenej práci: všetko je individuálne.
Na Západe fungujú v televíznych šou platení roztlieskavači, ktorí pred nakrúcaním správne zahrejú publikum. Komunikujú s komparzom, zabávajú prítomných, dávajú príklady a pokyny, kedy tlieskať a ako prejaviť trocha spontánne nadšenie, aj keď si práve len zarábate vreckové. Robia to asistenti réžie alebo ľudia nasadení do publika na túto úlohu. K jednému smejúcemu sa pridajú ďalší, a tak je to aj s potleskom.
Pred nakrúcaním Vadkerti talkshow sa tejto úlohy musí ujať sám režisér. So smiechom varuje publikum: "Diváci sa sťažujú, že kulisy sú veľmi žlté, tak reagujte, lebo budem strieľať až narobím na stenách červené bodky." Komparz sa chápavo zasmeje - zahriatie sa podarilo.
Na najvyšší schodík v hľadisku si sadá čiernovlasý pán. Štuchá do susedky: "Máte kabelku? Schovajte mi to tam." Viac ako prejavenou dôverou prekvapí tým, prečo si ju nemôže dať do vrecka nohavíc. Vraj by ho po hodine sedenia na tvrdých schodíkoch tlačila. Komparzista je od Piešťan a neskrýva, že do štúdia si prišiel privyrobiť. Keďže pracuje na železniciach, ušetrí za cestu a náhodou bol práve v ten deň vybavovať veci v Bratislave, tak mu nič nebránilo prísť do Mlynskej doliny.

SkryťVypnúť reklamu

Potlesk ako biznis
Po kamerových skúškach a nasvietení má však publikum opäť na chvíľu rozchod. Ľudia roztrúsení po chodbe nesmelo pozorujú pobiehanie produkcie, pohyb moderátorky z maskérne medzi hedzi hostí a naopak, skúšajú sa dozvedieť, kedy sa to už začne. Je tu nové, rovnako ako relácie, ktoré len teraz začínajú v STV.
Agentúra, ktorá dodáva komparzistov do show Andrey Vadkerti a MM show Milana Markoviča, je takisto začínajúca. Spolumajiteľka agentúry jednoznačne odmietne povedať čokoľvek zaujímavé o práci s komparzistami - firma je nová a nerada by poskytla začínajúcim agentúram svoje know-how.
Mladý pár z Trenčína sa prihlásil do tejto castingovej agentúry náhodne minulý rok na veľtrhu a teraz sa im ozvali. Podstatné je vraj mať čas a v tomto konkrétnom prípade si nerobiť nič z toho, že to, čo zarobia, hneď aj minú na cestu vlakom. "Berieme to ako výlet," hovoria. V STV dostanú za jednu reláciu 300 korún, ak vydržia dve nakrúcania za sebou, dostanú 500 korún za oba diely. Televízia podľa slov produkčnej nemá na zvážanie komparzu peniaze, preto sa každý musí dostaviť na vlastné náklady.
Producentka humoristickej relácie 7 s.r.o. sa do telefónu tvári podobne tajomne ako castingová agentúra. Všetko, čo sa o komparze k tejto relácii dozvieme, je, že vznikol dlhodobým procesom. "Máme svojich overených ľudí, ktorých sme vyberali od začiatku relácie. Tých sa držíme, už vedia, čo majú robiť, ako reagovať."
Poznajú atmosféru relácie a zvykli si na nakrúcanie, ktoré mnohokrát znamená opakovanie, pauzy a dokrútky. Napriek tomu, že komparzisti sú stáli, nie v každom dieli sú tí istí. Tým, že nejdú cez agentúru, majú s Markízou podpísané zmluvy o sume, ktorú si za jedno nakrúcanie zarobia. Jej výšku nesmú prezradiť.

SkryťVypnúť reklamu

Komparz za odmenu
Na chodbe pred štúdiom si pod tabuľkou preškrtnutej cigarety neveriacky pýta zapaľovač pani, ktorú si liberálna umelecká branža práve získala porušením pravidiel. Do komparzu prišla tiež prvýkrát a tvrdí, že to neurobila kvôli peniazom. "To, že sem môžem prísť na nakrúcanie, mi príjemne spestrí život, ktorý sa deje medzi prácou a domom," hovorí. Aspoň si môže obzrieť Vadkerti, ktorá vraj na obrazovke pôsobí vyššie.
Pred pár rokmi sedela v publiku na markizáckom Milionárovi. Za pozeranie na živého Nikodýma v akcii sa komparzu neplatilo nič. Na vybraných divákov v publiku sa v ten deň jednoducho usmialo šťastie. Postupom času komparzistov v Milionárovi plne nahradili rodinní príbuzní súťažiacich, ktorí prídu v podobnom počte ako sa chodí na promócie.
Účasť ako odmenu ponúka doteraz politická diskusia Sito. V relácii, ako uvádza webstránka, sa počíta s aktívnou spoluprácou divákov, keďže otázky politikom nekladie iba moderátor, ale aj publikum, ktoré sleduje debatu priamo v štúdiu. Možnosť byť účastníkom debaty vás vyjde cez audiotexové číslo maximálne na 201 korún, a ak budete mať šťastie, zaradíte sa medzi 30 priamych účastníkov dikusie.

SkryťVypnúť reklamu

Ostrieľaná tlieskačka
Po nakrúcaní sa pred jednými dverami húf vychádzajúcich ľudí zasekne a vytvorí hada - za dverami sa vypláca odmena. Hľadáme medzi nimi chronického komparzistu, ktorí povýšil účinkovanie v reláciách na vedľajšiu prácu. Hlúčik žien ukáže na suverénne čakajúcu ženu.
Pani Helena bola v komparze dnes už šiesty krát. Začínala v relácii On a ona u vás doma, ale popiera, že ju sem ženie zárobok. "Áno, trošku si privyrobím, ale je to pre mňa najmä zábava," hovorí. Príde iba vtedy, ak má čas, komparz jej nesmie obmedzovať život ani prácu. Dostala sa sem cez známych, nikdy nevyužila služby agentúry.
Skúšame podpichovať, či ju aj baví počúvať, čo v relácii odznie. Tvrdí, že „veľmi. Ak ma to zaujme, nie je ťažké udržať pozornosť a zareagovať. Vždy sa potom na seba v televízii pozerám. Pozerajú sa na mňa aj rodina a známi. Niekedy je to príjemné, niekedy menej."

SkryťVypnúť reklamu

Film, televízia, reklama

Možností, ako si môže obyčajný človek zarobiť pri filme, je stále málo. Domáce filmy sa veľmi nenakrúcajú, treba čakať na štedrú zahraničnú produkciu. Na Slovensku je viacero castingových agentúr, ktoré sprostredkúvajú komparz filmárom aj zo zahraničia. Špecializujú sa na talianske alebo americké produkcie. "Naposledy sa dosť ľudí uplatnilo pri nakrúcaní Frankensteina," hovorí castingová režisérka Lenka Štefankovičová z agentúry Galaxy. "Väčšinou sa čaká na zahraničné produkcie, ale aj do reklám často potrebujú komparz. Do televízie komparz neposkytujeme, lebo ľudia, ktorí k nám prídu, si chcú privyrobiť," dodáva.
V televíznych reláciách sa dá zarobiť približne 300 korún za reláciu.
Finančne najzaujímavejšie sú reklamy, ak ste ten správny typ. Nakrúcajú sa najčastejšie a sú najlepšie platené. Ak je človek viditeľný v spote, priratávajú sa mu aj autorské práva na šírenie, ak niekto dostane menšiu postavičku, je to ešte zaujímavejšie. "To znamená od 1500 korún za menšie úlohy, za epizódky 5000 korún až 10 000 korún, to závisí od klienta," upresňuje režisérka castingu. Zo skúseností vie, že na castingy chodia dve kategórie ľudí. Jedni si chcú privyrobiť, ale druhá skupina, to sú filmoví nadšenci, ktorých kamera fascinuje natoľko, že by to robili vraj aj zadarmo. Ak na nakrúcanie príde študent alebo dôchodca, motívom sú najčastejšie peniaze. "Máme pár ľudí, ktorých už poznáme po hlase. Telefonujú nám niekoľkokrát týždenne, či sa niečo nenakrúca," hovorí Lenka Štefanovičová.
Kto kam
Tvorcovia reklám majú vlastnú predstavu o vhodných adeptoch, len zriedka si nechajú poradiť od castingových režisérov. Ani pri filme sa nedá vždy použiť každý. V historických filmoch potrebujú mužov aj ženy s dlhými vlasmi, žiadne farbené účesy, ani trvalé.
Najnedostatkovejší sú podľa castingovej režisérky mladí muži s imidžom úspešných podnikateľov alebo bankárov do reklám. "Majú už vybudované postavenie a nechcú si ho kaziť reklamami," hovorí. "Tých pár tvárí na Slovensku sa opozeralo a nové musíme dovážať z Rakúska, alebo dokonca minule priletel herec až z Londýna."
Náš komparz chodí pre zmenu často hrať do Rakúska najmä mladé dievčatá a záujem je aj o smiešnych, nosatých a plešatých mužov.
V katalógoch je prevaha ľudí z Bratislavy, keďže agentúra sídli vo filmových štúdiách na Kolibe, ale filmári majú podchytených aj ľudí z iných miest. Väčšinou tam, kde sa nakrúca nejaký film. Keďže doprava a ubytovanie komparzu z Bratislavy niekam inam by vyšli draho, castingy sa robia priamo na mieste - pri nakrúcaní Dračieho srdca bol v okolí Žiliny, Frankenstein vyžadoval casting v Nitre. Ak je niekto nadšenec filmu a príde z Košíc, musí si bývanie pozháňať sám. Aj zvozy komparzistov sa robia len výnimočne.
Ako na to
Postup, ako sa stať komparzistom, je všade približne rovnaký. V agentúre vyplníte castingový list a odovzdáte fotku alebo si vás odfotia na mieste. Do údajov treba uviesť napríklad aj obvod hrude alebo číslo topánok kvôli kostýmom. Dôležité sú aj jazyky a zvláštne schopnosti - tanec, alebo spev.
Šancu účinkovať vo filme alebo si zarobiť v reklame má každý. Ako hovorí castingová režisérka, komparz treba po čase meniť. Hlavne v reklame ľudí nikdy nie je dosť. Ak si zahrajú trochu väčšiu rolu, rok-dva by nemali byť viditeľní v inej.

SkryťVypnúť reklamu

Show s potleskom je atraktívnejšia
O práci s publikom v živých talkshow hovorí režisér relácií Promülle, MM Show či niekdajších Večerov Milana Markoviča - Vladimír Fischer.

Treba komparz pred nakrúcaním oživiť?
Ak príde do štúdia platené publikum, tak sa k tomu aj stavia - ľudia sú pasívni a tvária sa, ako keby išli do roboty. Treba im vysvetliť, čo od nich potrebujeme. Najlepšie je, ak sa pred publikum postaví samotný talkmaster, teda človek, ktorý uvádza talkshow. Privíta ich, povie, prečo a načo sú tam a vysvetlí, že nechce silené reakcie, len trochu viac potlesku, lebo ním je šou atraktívnejšia. Ak to urobí režisér, chápu to zase iba ako pokyn niekoho v práci. Talkmaster je známy človek, na ktorého sa došli pozrieť, preto mu viac dôverujú a urobia, čo treba. Napríklad Markovič vždy vystúpi pred ľudí a porozpráva sa s nimi. Nezabáva ich, rozosmieva prirodzeným šarmom.
Vždy sa publikum podarí vyhecovať?
Sú rôzne typy komparzu - ak sa zíde príliš otrlá skupinka, niekde sa to rieši tabuľkami s nápisom „potlesk". Používa sa to aj na Slovensku, ja to však tak nerobím. Smiech na povel veľmi nevychádza - ľudia sa len pomrvia a usmejú sa. Napriek tomu sa potlesk takto robí bežne, asistentka zdvihne tabuľku a ľudia zatlieskajú.
Musíte niečo vystrihovať zo záberov z publika?
Väčšinou nemusím. Robievam Promülle s Rišom Müllerom, a tam je dosť úprimných smiechových reakcií. (Nakrúca sa v RND, diváci si na verejnú nahrávku kupujú vstupenky pozn. red.) Samozrejme, stane sa, že divák v zábere práve smrká, ale v réžii to vidíme a vyhneme sa záberu na unudeného či zívajúceho diváka. Robieva sa to ešte aj tak, že talkmaster mimo relácie vystúpi pred publikum a zabáva ho. Režisér obráti kamery na smejúcich sa ľudí a nakrúti si reakcie smiechov a potleskov. Taký materiál sa odloží a dáva sa do talkshow. Mne sa však tento postup nepáči, je to ako podvod na diváka.
Komparzisti v hľadisku sú vyobliekaní, akoby chceli upútať režiséra. Majú šancu?
To bolo kedysi, keď sa robili komparzy do hraných filmov. V talkshow ide komparzu iba o zárobok. Stávalo sa, že v komparzových scénach vo filme sa našiel niekto výborný a štáb si ho všimol. Veľa z nich chodilo do komparzu práve kvôli tomu, dnes sa však hraný film nerobí. V publiku sú isté typy ľudí, ktoré si všimnem, lebo sa veľmi dobre smejú, preto ich rád nakrúcam.
Naozaj chodí komparz len kvôli peniazom?
Možno prvýkrát sú zvedaví, ale potom zistia, že je to dosť otravné, lebo sa kričí "stop!" a "ešte raz!" a niektoré scény vidia aj päťkrát.

SkryťVypnúť reklamu

Kde sa dá uchádzať o štek?

  • Do umeleckej agentúry Galaxy sa dá ísť osobne na Brečtanovu 1, do filmových štúdií na Kolibe, alebo napísať na art.galaxy@ stonline.sk.
  • Agentúra Level 1 dáva do katalógov všetky typy ľudí od bábätka po dôchodcov, od spevákov po černokňažníkov. Zaregistrovať sa dá zadarmo, s fotografiami a základnými údajmi na bratislavskej adrese Kino YMCA, Karpatská 2, alebo cez e-mail: level1@ nextra.sk.
  • Agentúra Casting sídli v Bratislave na Nevädzovej ulici 4. Katalóg komparzistov poskytuje hlavne na nakrúcanie reklám. Bezplatne sa prihlásiť môžu ľudia z celého Slovenska, laici aj herci, osobne aj na e-mailovej adrese casting@ post.sk. Vybrané tipy absolvujú pred nakrúcaním kamerové skúšky.
  • Na nakrúcanie diskusie Sito môžete prísť ako televízny komparz, ak zavoláte na audiotexové číslo 0977 500 000. Každý týždeň sa žrebuje 30 účastníkov diskusnej relácie.
  • Pre porovnanie za fotografiu v online internetovom katalógu castingovej agentúry v Amerike zaplatíte napríklad v Major Entertainment Networks 15 dolárov za mesiac. Za portfólio s 2 fotografiami a dotazníkom na CD-ROMovej databáze po dobu 4 rokov, ktoré sa raz za pol roka rozposiela do najväčších produkčných televíznych a filmových spoločností v USA, Kanade a Británii agentúre zaplatíte 149 dolárov za štvrťrok. Môžete byť obsadení od reklám cez filmy až po módne prehliadky.

Autor: Text, foto: DENISA VOLOŠČUKOVÁ

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Kaufland oslavuje 25 rokov a tvorí pilier slovenskej ekonomiky
  2. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  3. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  4. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  5. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  6. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu
  7. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  8. Dobrovoľníci, prihláste sa na Týždeň dobrovoľníctva
  1. Ktoré signály tela predpovedajú mŕtvicu
  2. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  3. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  4. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  5. Jednoduché farebné premeny do bytu aj záhrady
  6. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii
  7. Zlatý sen vo vzduchu
  8. Sapara a Nagy povzbudzovali malých futbalistov a futbalistky
  1. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike? 8 169
  2. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 5 687
  3. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 5 405
  4. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu? 5 134
  5. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 4 782
  6. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 4 060
  7. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 2 912
  8. Slováci posielajú na MS mladíkov. Kedy hrajú a kde ich sledovať? 2 228
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu