ií ešte pred ich oficiálnym ohlásením.
Hovorca koncernu Hyundai, pod ktorý patrí aj automobilka Kia, pre tlačovú agentúru Reuters vzápätí vyhlásil, že vedenie podniku svoje rozhodnutie oficiálne oznámi až koncom februára. Spoločnosť sa podľa neho ešte nerozhodla, či postaví svoj závod v Poľsku alebo na Slovensku. Aj poľská tlač však už v pondelok priniesla neoficiálnu informáciu, že sa koncern rozhodol pre Slovensko.
„Slovensko sa čoraz častejšie označuje ako Hongkong regiónu," povedal v tejto súvislosti pre denník čycie Warszawy ekonóm Svetovej banky Ryszard Petru. „Slováci predtým trochu zaostávali, a teraz je u nich pre zahraničné firmy jednoducho viac miesta. Po druhé - Slovákom na investíciách veľmi záleží a postavia sa aj na hlavu, aby ich získali," dodal ekonóm.
Hyundai/Kia sa podľa oficiálnej verzie stále rozhoduje medzi Poľskom a Slovenskom. Obidve krajiny pritom investorovi zhodne ponúkajú stimuly v hodnote 188 miliónov dolárov. Nemenovaní predstavitelia kórejského investora nedávno povedali, že Slovensko pred jeho severným susedom favorizuje lacnejšia pracovná sila a lepšie dopravné spojenie s Európou.
„Slováci sa snažia dohodnúť s investormi, porovnávajú ponuky z iných krajín, a potom predstavia svoje ponuky, najviac konkurencieschopné. Okrem toho, Slovensko zaviedlo rovnú daň - a to je dnes veľmi dobrá známka. Svedčí to o tom, že hospodárstvo ide správnym smerom," oznámkoval naše investičné prostredie ekonóm Svetovej banky.
|
O niekoľko rokov, keď svoje závody postavia PSA Peugeot Citroen v Trnave a Hyundai/Kia v Žiline, by sa podľa hrubých odhadov malo na Slovensku ročne vyrobiť okolo 1,2 milióna osobných áut. V celosvetovom rebríčku nás to zaradí na desiate miesto a v prepočte na počet obyvateľov budeme jasným globálnym lídrom s vyše dvojnásobnou produkciou, ako má dnes súčasná veľmoc - Belgicko.