
Štát sľúbil kórejskému investorovi Hyundai/Kia, že zmodernizuje žilinské letisko v Dolnom Hričove. Je to jedna z podmienok automobilky, ktorá chce na severe Slovenska pri Tepličke nad Váhom postaviť závod s ročnou produkciou tristotisíc áut. Na snímke je štúdia, ako by malo nové letisko vyzerať.
ŽILINA - Príchod automobilky Hyundai/Kia na severné Slovensko donúti k nemalým investíciám štát aj samosprávu. Žilinský primátor Ján Slota vyčíslil, že po rozhodnutí o umiestnení automobilky na Slovensku by si investície do infraštruktúry z verejných zdrojov vyžiadali vyše osem miliárd korún.
Sedem miliárd by mal v najbližších rokoch zaplatiť štát a približne 1,1 miliardy chce Slota investovať z peňazí žilinského magistrátu. Najviac peňazí vláda spotrebuje na urýchlené dokončenie diaľnice do Žiliny. Podľa posledných informácií by mala byť severoslovenská metropola spojená s európskou diaľničnou sieťou do troch rokov.
Vládne investície by mali smerovať aj do modernizácie železničného terminálu. Do rekonštrukcie letiska v Dolnom Hričove v priebehu niekoľkých rokov investuje Slovenská investičná a realitná spoločnosť štyri miliardy korún. Na financovaní by sa mali podieľať samospráva, štát, ale aj fondy Európskej únie.
Žilina ponúkla Kórejčanom aj vybudovanie mestečka pre manažment a rodiny zamestnancov. „Sme schopní postaviť do roka 600 až 1200 bytov, poskytneme im polikliniku a sme schopní garantovať aj bezpečnosť," tvrdí Slota. „Kórejské deti budú mať možnosť študovať v dvojjazyčných základných a stredných školách, ak budú chcieť, budú mať aj materskú školu."
Hyundai/Kia má záujem postaviť svoj závod v Tepličke nad Váhom, ktorá je od Žiliny vzdialená približne desať kilometrov. Primátor Slota je rozhodnutý v prípade potvrdenia investície priviesť mestskú hromadnú dopravu až k miestam, kde by mali stáť výrobné haly. Mesto podľa neho vyčlení aj školiace priestory. Kórejčania chcú totiž ešte pred spustením výroby preškoliť okolo dvetisíc ľudí.
Prilákanie veľkého investora za cenu miliardových nákladov verejných fondov nemusí byť najlepším riešením oživovania ekonomiky. Štát tento rok plánuje vybrať od firiem na dani z príjmu 20 miliárd korún. „Úspora povedzme desiatich miliárd pri nedotovaní veľkej investície štátnymi peniazmi by umožnila ďalej znižovať sadzbu firemnej dane. V budúcnosti by potom investorov nelákala ani tak štátna podpora, ale kvalitné podnikateľské prostredie," myslí si Andrej Salner z Inštitútu pre dobre spravovanú spoločnosť.
V súvislosti s veľkými investíciami, akými sú PSA Peugeot Citroen či Hyundai/Kia, treba podľa Salnera zvažovať aj alternatívy rozvoja týchto regiónov. „Takéto rozsiahle investície totiž môžu potlačiť iné podnikateľské aktivity a zmeniť celú štruktúru hospodárstva v regióne. Oblasti sa tým stávajú závislými od konkrétneho cyklického odvetvia. V dlhodobom horizonte môže byť sada menších investičných aktivít udržateľnejšia," dodal Salner.
Autor: Daniel VraždaTOMÁŠ VELECKÝ