FOTO - ZŠ RADLINSKÉHO, DOLNÝ KUBÍN
PORUCHY REČI
zajakavého žiaka môže skúšať ústne a na obsah jeho výpovede môže klásť rovnaké nároky ako u ostatných. Nehodnotí však formálnu stránku jeho odpovede
zajakavému žiakovi má poskytnúť viac času na odpoveď. O jeho probléme by mal taktne poučiť jeho spolužiakov
hodnotia sa najmä vecné poznatky a praktické zručnosti, nie úroveň jazykového prejavu
ZRAKOVÉ POSTIHNUTIE
u žiaka s poruchou zraku má učiteľ uprednostniť ústnu odpoveď pred písomnou
ak žiak používa bežné písmo, nemá hodnotiť estetickú stránku grafického prejavu
ak používa Braillovo písmo, učiteľ má pri písomkách počítať s časovou rezervou potrebnou na obsluhu pomôcok
pri dlhotrvajúcich písomných skúškach má skúšajúci počítať s primeranou dobou zrakového odpočinku (stanoví oftalmológ)
VÝVINOVÉ PORUCHY UČENIA
žiak s poruchou učenia (dyslexia, dysgrafia, dysortografia) môže písať diktát alebo byť skúšaný písomnou formou len vtedy, ak bol vopred pripravený špeciálnymi metodickými postupmi na vyučovaní
diktát učiteľ nehodnotí známkami, ale slovne. Má vyčísliť počet chýb a pri hodnotení spolupracovať so žiakom
SLUCHOVÉ POSTIHNUTIE
diktát žiaka so sluchovým postihom sa nehodnotí známkou, ale slovne. Pri jeho hodnotení má učiteľ so žiakom spolupracovať
učiteľ má hodnotiť najmä poznatky a praktické zručnosti žiaka, nie úroveň jeho jazykového prejavu
CHRONICKÉ OCHORENIE
žiak s chronickým ochorením, zdravotne oslabený alebo po dlhej chorobe, ktorý sa ešte nemohol adekvátne pripraviť a jeho výkon je výrazne nižší ako zvyčajne, sa má hodnotiť až po doučení učebnej látky podľa individuálneho programu
ak učiteľ pozoruje v správaní žiaka, ktorý má zdravotné problémy (diabetes, choroby srdca, onkologické, neurologické ochorenia, poúrazové stavy...) prejavy ako precitlivenosť, podráždenosť, poruchu pozornosti, únava, má to zohľadniť pri jeho hodnotení
pri hodnotení učebných výsledkov žiaka, ktorý sa vrátil do školy po hospitalizácii v nemocnici alebo v ozdravovni, je učiteľ povinný rešpektovať hodnotenie učiteľa nemocničnej školy alebo ozdravovne vo všetkých predmetoch
VŠEOBECNÉ USTANOVENIA
u žiaka s postihnutím, ktoré obmedzuje jeho grafický prejav (písanie), sa tento priebežne ani súhrnne nehodnotí známkou
žiak zmyslovo postihnutý, s chronickým ochorením, alebo zdravotne oslabený, ktorý sa rýchlo unaví, musí mať možnosť pri písomnej skúške pracovať individuálnym tempom, prípadne krátko relaxovať
u žiaka, ktorý má výrazné rozdiely vo výkonoch v ústnej a písomnej skúške, sa pri skúšaní uprednostňuje forma, ktorá je pre neho výhodnejšia. (sr)