Ak je vaše dieťa nejakým spôsobom hendikepované a bojíte sa, ako zvládne školu a učenie, skúste preň vybrať triedu, kde je málo detí (malotriedku alebo, ak je to možné, dedinskú školu). Podľa psychologičky Kataríny Piačkovej totiž tieto školy zvládajú deti s problémami lepšie, ako veľké mestské školy.
Rodičia dnes menia školy častejšie ako kedysi. Je to pre deti dobré alebo nie? Kedy treba dieťa prehlásiť na inú školu a kedy radšej ostať na pôvodnej? Na naše otázky odpovedala Dr. KATARÍNA PIAČKOVÁ, klinická psychologička pre deti a dorast z Liptovského Mikuláša.
Čo robiť, ak učiteľka požiada rodičov prváka, ktorý nestíha so spolužiakmi, aby ho od polroka vrátili do škôlky?
„Adaptačná doba prvákov býva spravidla asi pol roka, ak sa teda prispôsobia až v januári, majú na to ešte nárok. Myslím si, že keď učiteľka videla, že dieťa nestíha, už na štvrťroka mala osloviť psychológa alebo špeciálneho pedagóga a hľadať s ním vhodné riešenie. Veď to dieťa môže mať napríklad poruchu učenia, ktorá sa však dá zistiť až v druhej triede. Poslať do škôlky dieťa, ktoré má za sebou šesť mesiacov školy a v apríli sedem rokov, je nevhodné riešenie."
Učitelia nezvládajú hyperaktívne deti, ktoré veľmi vyrušujú, a je ich stále viac. Čo by ste odporučili rodičom, ktorí majú takéto deti a nechcú ich dať do špeciálnej školy?
„Legislatíva na tieto deti - inak veľmi inteligentné - príliš nemyslí. A pritom v každej triede by ste našli aspoň štyri. Veľmi záleží na učiteľovi. Ak nie je ochotný spolupracovať, asi by som dala dieťa do malej školy. Školy s menším počtom detí alebo na okraji mestských častí či na dedinách, hyperaktívne deti zvládajú. Problémy nám robia mestské školy, ktoré majú v triedach veľa detí."
Mali by rodičia učiteľovi dopredu oznámiť, že ich dieťa má nejaký problém? Niektorí to radšej taja.
„Určite povedať. Inak sa môže stať, že napríklad hyperaktívne dieťa bude učiteľ brať ako nevychované a nie ako dieťa so zdravotným problémom."
Niektorí rodičia sú stále nespokojní a menia školu aj každého pol roka. Nemá to vplyv na psychiku dieťaťa? Aké je optimum?
„Ťažko povedať. Ak však rodičia často menia školu, dieťa sa ešte nestihne prispôsobiť, učiteľ vychytať 'všetky muchy'. Asi treba preklenúť prvé obdobia nezhôd a školu zmeniť, až keď sa veci dlhodobo neriešia.
Z praxe však viem, že väčšina detí, ktoré museli zmeniť školu, už boli na druhej spokojné. Vyberali sme im školu, kde bolo menej detí, alebo riaditeľ školy a učiteľ boli ústretovejší. Ak totiž učiteľ dieťa v triede nechce a nechce s ním nič robiť, nemá zmysel ho tam dávať."
(sr)