Každý spotrebiteľ síce vie, že ak sa mu v záručnej lehote pokazia topánky, má právo na ich bezplatnú opravu alebo vrátenie peňazí. Väčšina reklamácií však končí pre spotrebiteľov neúspechom. Málokto vie, ako dokázať, že právo je na jeho strane. Radšej si kúpi ďalšie topánky na jedno použitie. Preto v našej spotrebiteľskej rubrike chceme na praktických príkladoch ukázať, že každý sa môže domôcť svojho práva. Stačí len vedieť správne argumentovať alebo vedieť, kam sa so sťažnosťou obrátiť.
Na otázky odpovedajú profesionáli zo spotrebiteľských organizácií. Títo ľudia denne riešia problémy iných, a preto vedia najlepšie poradiť.
Čistiareň mi zničila sako. Po handrkovaní sme sa dohodli, že to budú riešiť cez poisťovňu, v ktorej sú poistení. Odvtedy mi v čistiarni stále opakujú, že poisťovňa sa ešte nevyjadrila. Mám nejaké východisko z tejto situácie?
Tým, že sa čistiareň obrátila na poisťovňu, uznala svoju vinu a tým aj vašu reklamáciu. Je preto povinná vás odškodniť. Vás nemusí zaujímať, aké vzťahy má s poisťovňou a či vaše odškodnenie pôjde z poistky. To je len vecou čistiarne. Čistiareň nemôže čakať na vaše odškodnenie až kým sa rozhodne poisťovňa, ale je povinná vás ihneď odškodniť.
Podľa vystaveného exempláru som si objednal v jednej známej nábytkárskej firme posteľ. Ide o rozkladaciu posteľ pre dve osoby. Pri najmenšom pohybe však posteľ veľmi hlasno vŕzga. Vystavený kus som si dôkladne prezrel aj vyskúšal, ale nevŕzgal. Ako mám postupovať? Je možné reklamovať vŕzgajúcu posteľ?
Posteľ je tovar ako každý iný a medzi jeho základné úžitkové vlastnosti nevyhnutne pre normálne používanie patrí aj „nevŕzganie". Takto je však ťažké posúdiť, či je to spôsobené tým, že je drevo nedostatočne vysušené alebo niečím iným. V každom prípade podajte ihneď reklamáciu. Vŕzganie postele by mal byť dostatočný dôvod na jej uznanie.
Pred tromi mesiacmi som si kúpila topánky na vysokom opätku. Napriek tomu, že som s nimi išla len trikrát do práce, podrážky na opätkoch sa celkom zdeformovali a jedna z nich odpadla. Na opätku, na ktorom mi odpadla podrážka, sa ešte k tomu poškodila aj koža, ktorá celý opätok pokrývala. Ihneď som išla topánky reklamovať, ale predavačka mi oznámila, že podrážky na opätkoch v záruke nie sú. Keď som ukázala na rozlepenú kožu na opätku, povedala, že to vzniklo preto, že mi odpadol opätok, čiže to nie je tiež v záruke. Zdá sa mi dosť nepravdepodobné, že najnamáhanejšia časť topánky nie je v záruke. Čo mám robiť?
Pod záruku spadá celý výrobok. Záruka sa nevzťahuje len na opotrebovanie vzniknuté používaním - či už normálnym alebo nevhodným. Takéto niečo však musí topánka bezpodmienečne vydržať. Predavačka vám musí zobrať topánky na posúdenie. Ak to odmietne, môžete sa obrátiť na Slovenskú obchodnú inšpekciu. Ak dopadne reklamácia vo váš neprospech, obráťte sa na Vipotest Partizánske. Ak vám dá výsledok skúšky za pravdu, predajňa vám bude povinná vrátiť peniaze.
Pred rokom a pol sme kúpili v jednej predajni kompletnú počítačovú zostavu. Na všetko nám bola daná záruka 1 rok. Monitor sa nám po roku a pol pokazil. Záruka sa naň podľa záručného listu už nevzťahovala, ale chceli sme ho dať aj tak opraviť, tak sme ho zaniesli do firmy, kde sme ho kúpili. Po mesiaci nám oznámili, že sa nedá opraviť. Tak sme ho zaniesli do inej firmy. Tu nám povedali, že síce by sa to opraviť dalo, ale bolo by to dosť drahé. Zároveň mi však oznámili, že monitor nebol nový, ale už dosť dlho používaný a preto sa vlastne pokazil. My sme ho kupovali ako nový, predajca nám to sám potvrdil. Na tieto monitory by mala byť záruka tri roky, ale to som v čase, keď som ho kupovala, nevedela. Môžem niečo urobiť?
Zatiaľ je šesťmesačná záruka. Predajca ju však môže v záručnom liste predĺžiť. Dokázať, že ste monitor nedostali nový, ale už dlhšie používaný by bolo ťažké. Ešte ťažšie by bolo od predajcu niečo vysúdiť. Možno by sa dalo niečo dosiahnuť, keby bol monitor od renomovaného výrobcu, ktorý by v rámci udražania svojej dobrej povesti tento problém vyriešil. Ak sa nedá s predajcom dohodnúť, neostáva vám nič iné ako obrátiť sa na súd. To sa však pre zdĺhavosť a neistú nádej na úspech neoplatí.
Kúpila som si topánky za 3600 korún. Po mesiaci sa mi odlepila predná časť. Pri reklamácii mi povedali, že o týždeň mi ich opravia. Lenže ja si myslím, že za také peniaze by ich mohli vymeniť alebo vrátiť peniaze. Mám na to nárok?
Na vrátenie peňazí alebo na nový výrobok máte nárok, len ak je vada neodstrániteľná. Rovnako vám musia vrátiť peniaze aj ak sa rovnaká vada objaví znovu najmenej trikrát alebo ak predajca nerozhodne o reklamácii do 30 dní. V tomto prípade teda predajca nie je povinný vám vrátiť peniaze alebo dať nový výrobok. Závisí to len od jeho dobre vôle.
Pred rokom som si dal urobiť bezpečnostné dvere. Neskôr sme si všimli, že nedoliehajú a nedajú sa zabuchnúť bez kľúča. Asi päťkrát sme ich urgovali a vždy nám sľúbili, že keď budú mať cestu naším smerom, prídu to opraviť. Nakoniec sme sa dohodli, že prídu koncom júla. Doteraz však neprišli. Keď som im volala, povedali mi, že o ničom nevedia. Ako mám postupovať?
Ak máte doklad o tom, že ste si uplatnili reklamáciu, je zrejmé, že v stanovenej lehote 30 dní nebola vybavená. Tým sa chyba považuje za neodstrániteľnú a máte nárok na nové dvere alebo vrátenie peňazí. Každopádne porušenie 30-dňovej lehoty spadá pod kontrolu Slovenskej obchodnej inšpekcie, na ktorú sa môžete obrátiť. Tá môže firme udeliť pokutu.
Zdroj: Združenie slovenských spotrebiteľov, Slovenská obchodná inšpekcia, Štátna veterinárna a potravinová správa, Spotrebiteľský časopis Terč