BRATISLAVA - Ak letecká spoločnosť v roku 2005 zruší, posunie termín odletu či predá viac leteniek, ako je počet sedadiel v lietadle, bude možno musieť zaplatiť cestujúcim niekoľkonásobne vyššie odškodné ako v súčasnosti. Nové pravidlá by sa mali vzťahovať na pasažierov pravidelných, ako aj charterových letov, ktorí odlietajú z územia únie. Právo na odškodné pritom majú aj cestujúci, ktorí do krajín únie prilietajú leteckými spoločnosťami členských štátov. Nariadenie navrhuje s podporou jednotlivých vlád Európska únia.
Ak by sa európska smernica uviedla o rok do praxe aj u nás, ukrivdení cestujúci s dĺžkou letu do tisícpäťsto kilometrov, napríklad smer Bratislava - Londýn, by mali nárok na odškodné 250 eur (10 000 korún). Za letenku mohli pritom zaplatiť len desatinu hodnoty pokuty. Takmer dvakrát toľko získajú pasažieri, ktorí budú chcieť navštíviť destinácie do 3500 kilometrov.
Zrušenie letov do vzdialenejších miest podlieha sankcii šesťsto eur.
Najväčšie problémy s vyplácaním odškodného by mali mať nízkonákladové letecké spoločnosti, ktoré ponúkajú letenky aj päťkrát lacnejšie ako klasické aerolínie. Ak by napríklad zrušili let do Ríma, ktorý stál cestujúceho tisícpäťsto korún, naspäť by mu museli vrátiť šesťkrát viac. „Je to priveľa. Navrhované poplatky však ešte nie sú schválené, a tak sa voči nim môžeme ohradiť," povedal hovorca nízkonákladovej leteckej spoločnosti SkyEurope Stanislav Šaling.
Ten tvrdí, že SkyEurope lieta s 97-percentnou úspešnosťou a za zrušenie letov zväčša nemôže. „Termín odletu sa môže posunúť napríklad pre zlé poveternostné podmienky či v dôsledku nepriaznivej situácie na druhom letisku," dodáva Šaling.
SkyEurope očakáva pomoc aj od novozaloženého Združenia európskych nízkonákladových aeroliniek. To by malo za svojich desiatich európskych členov v Bruseli lobovať proti návrhu. Okrem slovenského SkyEurope sú členmi únie napríklad nemecká Air Berlin, írska Ryanair či britská spoločnosť Flybe.
Zvýšenia odškodného sa neobávajú slovenské aerolínie. „Predpokladáme, že nové poplatky sa budú týkať skôr väčších spoločností ako nás," tvrdí hovorca Slovenských aerolínií Marek Reviľák. Podľa neho sa totiž málokedy stáva, že by spoločnosť let zrušila alebo predala viac leteniek, ako je kapacita lietadla.
„Ak však lety meškajú, cestujúcim zabezpečíme občerstvenie, alternatívnu dopravu alebo ubytovanie," dodáva Reviľák.
V čom sa nízkonákladové aerolínie líšia od klasických?
Nízkonákladové spoločnosti sa snažia podnikať s malými výdavkami. Letenky preto predávajú zväčša prostredníctvom internetu či telefonicky. Ušetria tak náklady za tlačené papierové letenky, nájomné za pobočky či peniaze na mzdy ďalších pracovníkov. Takéto spoločnosti lietajú skôr do menej vzdialených destinácií a cestujúcim ponúkajú niekoľkonásobne nižšie letenky ako klasické aerolínie.
Autor: im