Na ZŠ Lachova v bratislavskej Petržalke už majú učitelia polročné známky uzavreté. Už sa nekrúžkujú ako kedysi, existuje na ne špeciálna kolónka v klasifikačnom hárku. Triedni učitelia v týchto dňoch píšu vysvedčenia. Hoci by to mohol za nich urobiť počítač, nesúhlasia s tým. „Ak vysvedčenie vypíše počítač, je také „suché", akoby bez citu. Ale ak známky napíšem ja, a žiak si vysvedčenie o pár rokov otvorí, spozná moje písmo a spomenie si: toto písala moja učiteľka," hovorí učiteľka Jana Jajcajová. FOTO SME - SOŇA REBROVÁ
Už o tri dni dostane takmer 900 000 žiakov základných a stredných škôl do rúk polročné vysvedčenia. Pozornosť v čase uzatvárania známok zbystrili aj rodičia, ktorí sa počas školského roka o známky detí príliš nezaujímali. Niektorí sa u učiteľov prihovárajú za lepší prospech.
„Je to tak. Ja však nemám s rodičmi negatívne skúsenosti. Zvyčajne sa správajú veľmi slušne a nikdy nie štýlom: Dajte môjmu dieťaťu lepšiu známku. Skôr vravia - skúste to moje dieťa ešte raz preskúšať, dajte mu ešte jednu šancu," povedal pre SME riaditeľ ZŠ Mudroňova v Bratislave Richard Savčinský. Myslí si, že ak sa rodičia správajú slušne, je to v poriadku. „Vždy je lepšie, ak prejavia záujem, ako keby sa vôbec nestarali."
„Rodičia nechcú, aby ich deti mali vedomosti, ale dobré známky. Používanie tvrdých slov a vyhrážok učiteľovi typu - veď ja mám konexie, čo si dovoľuje taká spoločenská nula a podobne - je celkom bežné. Nie preto, že by ich učiteľ nič nenaučil, ale preto, že rodič nie je spokojný so známkou," tvrdí učiteľ základnej školy, ktorý si neželá byť menovaný.
Dodáva, že vyučujúci potom stojí pred dilemou: ustúpiť a mať pokoj, alebo „bojovať" a odrážať útoky rodičov?
Ľubor Rehák, otec druháka Richarda, o známkach na vysvedčení hovorí: „Každý deň si Riška preskúšavam, dávam mu písať, počítať. Priebežne sledujem, na akej je úrovni. Ak nadobudnem pocit, že vie učivo na trojku, nech mu učiteľ dá trojku. Ale ak pocítim krivdu a neobjektívnosť učiteľa, budem tvrdo tlačiť na lepšiu známku. V najhoršom som ochotný hnať to až pred komisionálne skúšky."
Lepšie známky ležia na srdci najmä žiakom, ktorým hrozí sólová horšia známka. Tiež však ôsmakom pred polročným a koncoročným vysvedčením a deviatakom pred polročným vysvedčením. Za tieto vysvedčenia totiž dostávajú body pri prijímačkách na stredné školy.
Ak pre závažné a objektívne príčiny nemožno žiaka klasifikovať na konci prvého polroka, riaditeľ školy určí náhradný termín a to tak, aby sa klasifikácia mohla vykonať najneskôr do dvoch mesiacov po skončení prvého polroka. Ak žiaka nemožno klasifikovať ani v náhradnom termíne, za prvý polrok sa neklasifikuje.Ako sa známkuje Prváci ZŠ sú hodnotení priebežne a súhrnne slovne. Vysvedčenie dostávajú len na konci roka. Výsledky práce žiakov sa hodnotia slovným komentárom takto:
Žiak dosiahol v 1. ročníku základnej školy:
- veľmi dobré výsledky - dobré výsledky - slabé výsledky prospel/neprospel Od 2. ročníka ZŠ a na strednej škole sa žiaci klasifikujú piatimi stupňami:
1 - výborný 2 - chválitebný 3 - dobrý 4 - dostatočný 5 - nedostatočný Pre I. stupeň sa toto hodnotenie vypisuje arabskou číslicou, na II. stupni a na stredných školách sa vypíše slovom.
Správanie žiakov sa klasifikuje štyrmi stupňami:
1 - veľmi dobré 2 - uspokojivé 3 - menej uspokojivé 4 - neuspokojivé Celkový prospech žiakov sa vyjadruje stupňami:
prospel(a) neprospel(a) Žiak neprospel, ak má z niektorého povinného klasifikovaného predmetu aj po opravnej skúške stupeň nedostatočný.
Známkovať sa nemusí prospech žiakov ZŠ vo výchovných predmetoch (hudobná, telesná, výtvarná, etická výchova atď). Na návrh rodičov, resp. učiteľov, sa po schválení radou školy môže použiť vo výchovách slovné hodnotenie typu:
absolvoval(a) neabsolvoval(a) U žiakov SOU sa prospech na konci prvého a druhého polroka hodnotí stupňami:
prospel s vyznamenaním prospel veľmi dobre prospel neprospel Známky v skratke
* Učitelia musia žiakov hodnotiť pravidelne a žiaci majú právo dozvedieť sa výsledok svojho hodnotenia.
* Žiak ZŠ musí byť z predmetu vyskúšaný ústne, písomne alebo prakticky aspoň dvakrát v polročnom hodnotiacom období. Pri klasifikácii musí mať minimálne dve známky z predmetu v každom polroku.
* V predmetoch, kde učebné osnovy nestanovujú písanie kontrolných písomných prác, nesmie prevládať počet známok z písomných skúšok nad počtom známok z ústnych skúšok.
* Ak chce učiteľ dať žiakom písomku, ktorá trvá viac ako 25 minút, alebo kontrolnú písomku, musí ich termíny prekonzultovať s triednym učiteľom, ktorý koordinuje plán skúšania. V jednom dni totiž môžu žiaci robiť len jednu takúto skúšku.
* Možnosť ovplyvniť známku na vysvedčení (dobrou odpoveďou pri tabuli či písomkou) má žiak do 24 hodín pred termínom klasifikačnej porady. Na klasifikačnej porade učiteľov sa však už známky definitívne uzatvárajú a nemožno ich nijako zmeniť. Porady na väčšine škôl sa končia práve v týchto dňoch.
* Proti výslednej známke sa môžete odvolať. Ak máte o niektorej zo známok pochybnosti, môžete do troch dní od prevzatia vysvedčenia písomne požiadať riaditeľa školy o komisionálne preskúšanie svojho dieťaťa. Môžete tiež požiadať, aby ho preskúšal iný učiteľ ako ten, ktorý ho známkoval. Ak riaditeľ žiadosti vyhovie, musí komisionálne skúšky uskutočniť najneskôr do desiatich dní.
* Zníženú známku zo správania navrhuje triedny učiteľ a udeľuje riaditeľ a nedá sa proti nej odvolať.
* žiak, ktorý neprospel v čase, keď plní školskú dochádzku, môže opakovať ročník len raz
* ročník opakuje aj žiak, ktorého nebolo možné klasifikovať zo závažných objektívnych dôvodov, najmä zdravotných, a to ani v náhradnom termíne
* mimoriadne nadaného žiaka môže riaditeľ školy preradiť do vyššieho ročníka bez absolvovania predchádzajúceho ročníka na základe výsledkov komisionálneho preskúšania