Prečo budú u nás ceny áut po vstupe do únie vyššie?
„Ceny na Slovensku a v ostatných kandidátskych krajinách sú podstatne nižšie ako v krajinách únie, preto sa dá predpokladať, že ceny v týchto krajinách budú postupne rásť. Výrobcovia sa budú snažiť dodávať automobily na jednotný európsky trh v rovnakých cenách. Konečné ceny pre zákazníkov by sa líšili len rozdielnou DPH."
Existujú aspoň odhady, o koľko pôjdu tento rok ceny na Slovensku hore? Zvýšia sa hneď v máji, keď vstúpime do únie?
„Urobiť taký odhad je ťažké. Po otvorení trhu začne fungovať tzv. cezhraničná nákupná turistika a zákazníci z regiónov s vyššími cenami budú chcieť využiť možnosť lacnejšieho nákupu. Treba očakávať reakciu výrobcov na takýto trend a korekciu cien pre jednotlivé regióny."
Je možné, že napríklad už na budúci rok bude u nás cena auta bez DPH rovnaká ako v Nemecku?
„Určite nie. Výška cenových rozdielov bude závisieť od toho, ako rýchlo sa bude vyrovnávať úroveň ekonomík. Cenová harmonizácia nemôže byť direktívna. O tom, kedy a ako sa ceny vyrovnajú, rozhodne trh."
Európska únia sa usiluje zjednotiť ceny áut dlhšie, ale stále sú veľké rozdiely. Prečo?
„Je to dané rozdielom úrovne ekonomík, ktoré sú aj na súčasnom európskom trhu. Značné rozdiely v konečných cenách súvisia aj s rôznymi výškami DPH a ďalších poplatkov spojených s registráciou áut. Európskej únii sa nedarí radikálnejšie zjednotiť systém zdaňovania v členských krajinách aj napriek tomu, že sa o to už roky usiluje."
V ktorých štátoch Európskej únie sú najnižšie ceny?
„V Dánsku, Fínsku a Grécku."
Ako to bude s neeurópskymi autami? Pôjdu ceny hore aj za autá vyrobené napríklad v Japonsku alebo v Kórei?
„Colné zaťaženie áut vyrobených mimo územia EÚ je u nás zhruba o 7 percent vyššie ako v krajinách únie. Po našom vstupe by to teoreticky mohlo mať vplyv na zníženie ich cien, ale väčšina týchto značiek už v minulosti presunula výrobu svojich áut na územie Európskej únie. Ak by v niektorých prípadoch vznikla možnosť využitia zníženia cla, výrobca to využije na posilnenie profitu svojich obchodných sietí, pretože ten dlhodobo obmedzovalo úsilie byť konkurecieschopným." (rf)
Porovnanie cien nových áut v niektorých štátoch EÚ a na Slovensku (v percentách)
Ide o porovnanie z roku 2002, Združenie automobilového priemyslu zatiaľ novšie porovnanie nevydalo. V tabuľke sú rozdiely v cenách znázornené percentuálne. Najnižšia cena v Európskej únii je 100 percent. V tabuľke vidieť, že ak Octavia stála u nás 108,5 percenta, bolo to o 8,5 percenta viac, ako bola najnižšia cena v niektorej z krajín EÚ. V Rakúsku to isté auto stálo 143,6 percenta, čiže bolo o 43,6 percent drahšie ako v krajine EÚ, kde sa predávalo za najmenej. Vlani sa ceny v krajinách Európskej únie mierne zblížili.
(Združenie automobilového priemyslu porovnávalo ceny bez DPH.)
Značka a typ | Rakúsko | Nemecko | Španielsko | Francúzsko | Grécko | Veľká | Slovensko | Vtedajšia |
Británia | cena | |||||||
v SR (EUR) | ||||||||
Peugeot 2061,1 | 121,8 | 133,2 | 123,1 | 124,5 | 100 | 129,6 | 94,3 | 7250 |
Ambiente (74 kW) | 143,6 | 142,5 | 126,0 | 129,1 | 104,2 | 151,9 | 108,5 | 9500 |
VW Golf (55 kW) | 121 | 132,2 | 124,7 | 120,9 | 103,1 | 126,1 | 128,4 | 12 200 |
(Zdroj: www.etrend.sk)