Streda, 28. október, 2020 | Meniny má DobromilaKrížovkyKrížovky
V ČESKOM PREKLADE VYŠIEL SLÁVNY ROMÁN FRÉDÉRICA BEIGBEDERA 99 FRANKOV

Revolucionára oblieka Gucci

„Som ten, čo vám predá hocijaký šit. Ten, čo vás prinúti túžiť po veciach, ktoré nikdy nebudete mať," hlása Frédéric Beigbeder (1965), ktorý je už niekoľko rokov popri Michelovi Houellebecqovi ďalším slávnym škandálnym predstaviteľom francúzskej literatú

„Som ten, čo vám predá hocijaký šit. Ten, čo vás prinúti túžiť po veciach, ktoré nikdy nebudete mať," hlása Frédéric Beigbeder (1965), ktorý je už niekoľko rokov popri Michelovi Houellebecqovi ďalším slávnym škandálnym predstaviteľom francúzskej literatúry.

99 frankov, kniha, s ktorou vstúpil na scénu a ktorá práve vyšla v českom preklade, sa skladá z kúskov románu, pamfletov a reklamných sloganov. Je to frontálny útok na celý svet, v ktorom žijeme, ktorý je ovládaný reklamou a až na dreň skorumpovaný. Človek je v ňom tovar ako každý iný, vrátane záručnej lehoty.

Skryť Vypnúť reklamu

Reklama je vojna

Svojou knihou vytiahol do boja proti „totalitarizmu reklamy". Považuje ho za „tretiu svetovú vojnu" a autorov reklamných textov pokojne zaraďuje medzi nasledovníkov Goebbelsa. Trochu pritom - ako vyštudovaný politológ - čerpá z rôznych už nie celkom čerstvých kritikov kapitalizmu od Marxa po Adorna. Karikuje tak novú verziu „krásneho nového sveta, kde armáda manažérov a kreatívcov ovláda obyvateľstvo na nútených prácach, ku ktorým ich ani vôbec netreba nútiť, lebo otroctvo milujú".

Ale ani v tomto ešte stále nespočíva hlavný škandál tejto knihy. Škandálom sa stala preto, lebo prišiel človek zo samotného srdca reklamného biznisu a bezohľadne pohrýzol ruky tých, čo ho predtým dlho dobre živili. Frédéric Beigbeder bol veľa rokov u Younga & Rubicama, v jednej z najväčších reklamných agentúr na svete, pracoval a písal texty pre Kenzo, Wonderbra a Barillu. Podobnosť s protagonistom románu Octavom je viac než nápadná - a Frédéricovi Beigbederovi sa skutočne podarilo tesne pred vydaním knihy to, čo Octave avizuje na prvej strane: „Túto knihu píšem, aby ma vyhodili."

Skryť Vypnúť reklamu

Frédéric Beigbeder si odvtedy v nespočetných televíznych vystúpeniach a rozhovoroch buduje imidž „revolucionára od Gucciho" alebo „Che Guevaru z Café Flore". Obhajuje sa svojím heslom: „Keď chcete uniesť lietadlo, najprv doňho musíte mať lístok." Hovorí, ako keby chcel celý systém reklamy a marketingu vyhodiť do vzduchu - zvnútra. „Nenavrhujem riešenia, to nie je skutočná úloha umenia," zdôrazňuje Frédéric Beigbeder, odkedy mu vyšla jeho kniha.

Bezzásadový chameleón

Cesta reklamným priemyslom - ako ukazuje Frédéric Beigbeder - vedie peklom a necháva za sebou spravidla vyhorených cynikov alebo samovrahov. Jeho Octave je bezzásadový „chameleón na kokaíne" a keď ho tehotná priateľka opustí, siaha už len po platených službách profesionálky Tamary, a urobí z nej hviezdu jogurtového spotu na Madone - príbuznosť mena s jogurtmi Danone je všetko, len nie náhodná. Nakoniec spolu s ňou a priateľom Charliem brutálne zavraždia náhodnú bohatú americkú penzistku, ktorá má v ich očiach zastupovať akcionárov tohto sveta.

Skryť Vypnúť reklamu

Frédéric Beigbeder sa teda stal autorom zúrivej a provokujúcej knihy o svete, v ktorom ide len o marketing a zisk. Rovnako ju môžeme vidieť ako geniálny marketingový ťah. „Vzbura patrí k hre," píše sa hneď na začiatku tohto napriek všetkému strhujúceho románu.

Autor ho pomáhal uvádzať na trh sériou turné po Európe. Bol to trochu paradox, že bývalý autor reklamných textov úplne nemilosrdne odhaľuje cynizmus celej reklamnej brandže, ale tú istú knihu pritom neponechá bez masívnej podpory marketingu a reklamy. Ale Frédéric Beigbeder na to svojich potenciálnych čitateľov pripravil: „Veď predsa píšem, že som predajný."

„Chceli ste sám seba varovať pred nebezpečenstvom reklamy, alebo ste chceli zarobiť?" pýtali sa ho novinári. Frédéric Beigbeder je presvedčený, že pravda je to prvé. Do reklamy sa už nevráti za žiadnu cenu. Chce už len písať, písať a vytvárať „podobné kultúrne produkty".

Skryť Vypnúť reklamu


Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  4. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  6. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  9. Pomáhajte čítaním
  10. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  1. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  2. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  3. Neodkladajte pre koronavírus vyšetrenie svojich očí
  4. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  5. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  6. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  9. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  10. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 32 037
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 23 271
  3. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 20 500
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 963
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 699
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 665
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 857
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 764
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 627
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 8 957
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu