Každý spotrebiteľ síce vie, že ak sa mu v záručnej lehote pokazia topánky, má právo na ich bezplatnú opravu alebo vrátenie peňazí. Väčšina reklamácií však končí pre spotrebiteľov neúspechom. Málokto vie, ako dokázať, že právo je na jeho strane. Radšej si kúpi ďalšie topánky na jedno použitie. Preto v našej spotrebiteľskej rubrike chceme na praktických príkladoch ukázať, že každý sa môže domôcť svojho práva. Stačí len vedieť správne argumentovať alebo vedieť, kam sa so sťažnosťou obrátiť.
Na otázky odpovedajú profesionáli zo spotrebiteľských organizácií. Títo ľudia denne riešia problémy iných, a preto vedia najlepšie poradiť.
Kúpil som si laserové ukazovadlo. Neskôr som zistil, že ho Slovenská obchodná inšpekcia označila za nebezpečný výrobok. Chcel som ho teda vrátiť. Predavač ho však nechcel zobrať. Vraj on o ničom takom nevie a peniaze mi môžu vrátiť, len keby sa ukazovadlo pokazilo. Ale keďže je v poriadku, nemám na nič také nárok. Čo mám robiť? Nechcem, aby sa moje deti hrali s nebezpečným ukazovadlom.
Obchodník, ktorý predáva takýto výrobok, je povinný ho vziať späť a vrátiť zaň peniaze. Inšpekcia pravidelne informuje o nebezpečných výroboch, takže nikto sa nemôže odvolávať na to, že nevie o tom, že daný výrobok bol vyhlásený za nebezpečný. Ak si to odmieta overiť, či výrobok je skutočne vyhlásený za nebezpečný, môžete sa obrátiť na Slovenskú obchodnú inšpekciu, ktorá zabezpečuje aj stiahnutie výrobkov z trhu. Ďalšou možnosťou je obrátiť sa na niektorú zo spotrebiteľských organizácií, ktoré sa môžu s predajcom skontaktovať a dokážu ho prinúť k tomu, aby vám vrátil peniaze. Seriózny obchodník si však sám preverí, či predával nebezpečný výrobok.
Často sa mi stáva, že prídem na obed do reštaurácie, sadnem si do nefajčiarskej časti a napriek tomu sa tu fajčí. Keď poviem čašníkovi, že mi prekáža dym, povie mi, aby som to povedal tým fajčiarom. Mám nejakú šancu domôcť sa toho, aby sa v časti pre nefajčiarov nefajčilo?
V každej reštaurácii, v ktorej sa podávajú jedlá, musí byť vyhradená časť pre nefajčiarov. Ak nie je, musí tam byť zakázané fajčiť v čase podávania jedál. Je len na prevádzkovateľovi reštaurácie, aby to zabezpečil. Čašník vás teda nemôže odbiť konštatovaním, že si to máte vybaviť sám. Ak odmietne napomenúť fajčiarov, trvajte na tom, aby vám zavolal vedúceho reštaurácie. Ak ani on nič nenapraví, môžete sa sťažovať na Štátnej veterinárnej a potravinovej správe. Tá zabezpečuje kontrolu nad dodržiavaním zákona o ochrane nefajčiarov. Reštaurácii môže za také porušenie zákona udeliť vysokú pokutu. Najlepšou ochranou je však nechodiť do takých zariadení, kde vám negarantujú ochranu pred dymom. Ak by sa podľa toho správili všetci nefajčiari, majitelia reštaurácií by si rozmysleli, či budú tolerovať fajčenie v nefajčiarskych priestoroch.
Stáva sa mi, že v reštaurácii mi nedolejú pivo až po rysku. Keď to poviem čašníkovi, odmietne mi ho dočapovať s tým, že tam bola pena a on za to nemôže. Ako ho mám presvedčiť, aby mi dolieval až po rysku?
V reštaurácii musíte dostať minimálne také množstvo nápoja, aké je deklarované v nápojovom lístku. Pivo teda musí byť aspoň po rysku. Penu, ktorá rýchlo padne, nemožno považovať za adekvátne množsto piva, keďže po opadnutí je pivo výrazne pod ryskou. Mnohým časšníkom sa však nechce čakať, kým klesne pena, a zákazníci tak dostanú oveľa menej piva, ako si objednali a zaplatili.
Ak čašník odmietne pivo dočapovať, môžete pokojne odísť bez zaplatenia. Nedostali ste totiž to, čo ste si objednali a nemáte teda ani za čo platiť. Nesmiete však pivo vypiť. V takom prípade ste povinní zaplatiť. Ak sa vám to stáva častejšie v rovnakej reštaurácii, môžete sa obrátiť na Slovenskú obchodnú inšpekciu, ktorá má dodržiavanie mier na starosti. Inšpektori by mali následne vykonať kontrolu v tomto zariadení.
Problém môže nastať, aj keď dostanete akýkoľvek nápoj do pohára bez rysky. Ak sa vám zdá, že je ho málo, je čašník povinný vám priniesť nádobu s ryskou, v ktorej si môžete zmerať, koľko vám v skutočnosti nalial.
Môže sa fajčiť na autobusovvých zastávkach? Lebo keď čakám na autobus a zapálim si, ľudia ma napomínajú, že tu sa fajčiť nesmie.
Zákon zakazuje fajčiť len na krytých nástupištiach vlakových a autobusových zastávok. Takže kým ste pod strechou stanice či zastávky, nemôžete fajčiť. Ak sa však postavíte napríklad pred búdku na autobusovej zastávke, nikto vám nemôže zakázať fajčiť.
V reštaurácii mi priniesli studené jedlo. Môžem ho vrátiť?
Keď si zákazník objednáva jedlo, predpokladá, že bude teplé. Preto musí teplé jedlo aj dostať. Ak vám však čašník prinesie studené jedlo, nebojte sa ozvať. Povedzte mu, nech vám ho dá zohriať alebo nech vám prinesie inú porciu. Ak to odmietne urobiť, máte právo bez zaplatenia odísť. Veď ste dostali niečo, čo ste nechceli. Nemôžete však najprv jedlo zjesť a potom povedať, že bolo studené, tak ho nezaplatíte.
Zdroj:
- Združenie slovenských spotrebiteľov
- Slovenská obchodná inšpekcia
- Štátna veterinárna a potravinová správa
- Spotrebiteľský časopis Terč