Meg Ryanová (Frannie). FOTO - MOVIEWEB
Je to zvláštne, ale komerčná žánrová kinematografia stále perfektne funguje. Svetlá sa stlmia, prehučia reklamy a pred vami sa začne rozohrávať hra na presné pravidlá. Znovu a znovu vidíte krehkú hrdinku utekať do náručia úchylného vraha, nečudujete sa, prečo s ním sadá do auta a poslušne sa vezie na odľahlé miesto. Viete, že tak to má byť. Všetko ide podľa najosvedčenejších pravidiel, schéma sa napĺňa a s ňou aj filmový osud postáv. Ste na erotickom trileri, a tak sa pištoľ a prsník musia striedať podľa presného plánu ako ročné obdobia.
Pravidlá sú raz dané, naplniť ich pútavým obsahom je úlohou majstra. Kto pozná tvorbu Novozélanďanky Jane Campionovej, určite nebude prekvapený jej ďalším dielom. Vo filmoch Piano, Portrét dámy, Ako dym rozohráva na rôznych príbehoch vždy jednu a tú istú vzrušujúcu tému - boj pohlaví. Tentoraz stavila na formu trileru. Pôvodne silne maskulínne orientovaný žáner pootočila tak, že mu dominujú ženy.
V postave Frannie sa aj hollywoodska stálica Meg Ryanová dočkala zmeny. Prostrediu súčasného New Yorku, kde Frannie žije, učí a píše prácu o slangu, panuje organizovaný zmätok, nebezpečie a neistota. Krehká hrdinka sa v ňom pohybuje odetá do béžového šatníka, za sebou ťahá letuškovský kufrík a v metre si číta poéziu na stenách. Navštevuje sa so svojou sestrou, inak žije osamelo. Keď sa v predzáhradke jej domu nájde časť ženského tela, pri dverách Frannie zazvoní detektív - macho s latino prízvukom. Frannie si začne skladať mozaiku, v ktorej figuruje aj tajomná erotická scénka, ktorej svedkom bola v podzemí istého baru. Odrazu je každý muž v jej okolí potenciálny vrah. Najviac mu však zodpovedá práve detektív Malloy, ktorý Frannie vypočúva a nielen vypočúva.
Blízkosť smrti a sexuálne vzrušenie tu fungujú ako červené vlákna príbehu. Oboje rastie akýmsi matematickým radom, sú nervovou sústavou žánru. Campionová však hovorí o osamelých hrdinkách, ktoré sa snažia naplniť romantickú predstavu o vzťahu muža a ženy, ako si ju vysnívali. Naliehavo a opakovane prichádzajú obrazy točiacich sa feng-šuej malých ozdôb, kvetinové srdce, retiazka so svadobnými motívmi. To všetko hovorí o ženskom svete očakávania a nežnosti, ktorý tu stojí oproti tomu mužskému otvorený ako kvet a celkom bezbranný. Campionová vytvorila predstavu rýchleho a spupného mužského sveta, v ktorom ženy uplatňujúc svoj princíp pôsobia ako obete. Takáto predstava vrcholí aktom opakovanej vraždy.
Pôvodný názov In the Cut sa hrá s významom motívov, ktoré film ponúka, ale aj so samotnou filmovosťou, ak by sme ‚Cut' vnímali ako výrez, strihanie, strih. Slovenský distribučný názov sa priklonil skôr k podstate žánrovosti. Samotným názvom Smrtiaca vášeň opísal erotický triler ako taký. Vrah má vášeň pre smrť, Frannie sa púšťa do dobrodružstva, ktoré zaváňa krvou a inými šťavami. Z hľadiska Campionovej a spoluscenáristky Susanne Moorovej, ktorá poskytla predlohu, skutočným trilerom je hľadanie normálneho vzťahu v obklopení chlapíkov.
ZUZANA KEPPLOVÁ