Malý chlapec umýva riad v kuchyni veľkej reštaurácie, dievčatko ťahá vysávač po hotelovej chodbe a sériu obrazov pracujúcich detí vystrieda na obrazovke veľký nápis: „Hádajte, kto bude musieť zaplatiť dlh prezidenta Busha vo výške bilión amerických dolárov?" To nie je dokument o zneužívaní detskej práce, ale víťazná televízna reklama v súťaži Bush in 30 seconds, ktorú zorganizovali americkí aktivisti z organizácie MoveOn.org Voter Fund.
Zahraničná i domáca politika, ktorú vedie vláda prezidenta Georgea W. Busha, je pre mnohých Američanov čoraz menej po chuti. V krajine, v ktorej je silná tradícia občianskeho aktivizmu, sa s tým jej nespokojní občania vyrovnávajú rôznymi spôsobmi. Na sklonku minulého roka sa členovia MoveOn.org Voter Fund rozhodli vyhlásiť súťaž o najlepšiu celonárodnú televíznu reklamu nazvanú „Bush v tridsiatich sekundách." Podmienkou bolo vyrobiť polminútový šot reagujúci na negatíva jeho vlády. Počas niekoľkých týždňov aktivisti dostali vyše tisícpäťsto príspevkov od umelcov i nadšených amatérov a stránku www.bushin30seconds.org , kde nájdete aj ukážky z víťazných príspevkov, do dnešného dňa navštívili takmer tri miliardy internetových surferov.
Child's Pay, v úvode spomínaný šot Charlieho Fishera, získal najviac hlasov návštevníkov stránky a prvenstvo mu priznala aj porota, v ktorej sedeli mnohí známi filmári, hudobníci a mediálni teoretici ako napríklad Michael Moore, Gus van Sant, Jessica Langeová, Michael Stipe, Moby, Eddie Vedder či Donna Brazile.
„Zistil som, že nemusíte vykresliť človeka s krvilačným pohľadom, aby ste dosiahli správny efekt," povedal Charlie Fisher. Okrem celkového víťaza, porota určila aj najlepších v troch samostatných kategóriách. Najlepším animovaným dielom sa stal What I Been Up to.. dvojice Ty Pierce a Mark Wolfe, v ktorom kreslený Bush pred tabuľou bilancuje svoje účinkovanie v úrade slovami typu: „Vpadol som do dvoch krajín, robil som si srandu z OSN, porušil ženevské konvencie."
Najzábavnejšou reklamou sa stala If Parents Acted Like Bush, úsmevná metafora na nesplnené sľuby bushovskej administratívy aplikovaná na rodinné prostredie. V závere dcéra pristihne otca v posteli s neznámou ženou a on jej hovorí: „Viem, že to nie je tvoja matka, ale to je v poriadku. Je bohatá!" Najlepším šotom pre mládež sa stal čiernobiely Bring It On Jareda Ewyho, natočený v dynamickom štýle reklám na hudobnom kanáli MTV.
Cieľom celého projektu je vtiahnutie Američanov do politického života. „Tieto reklamy sú hlasom vnútorného života miliónov ľudí a ukazujú smer, akým je naša krajina vedená," povedal Eli Pariser, vedúci politických kampaní v MoveOn.org Voter Fund.
Víťazné reklamy čaká uvedenie v niekoľkých televíznych staniciach medzi 17. až 21. januárom. Termín bol zámerne zvolený tak, aby kolidoval s pravidelným vystúpením prezidenta so Správou o stave únie.