Pán prsteňov vyrástol z diery v zemi. „V istej podzemnej nore býval hobit," to je veta, ktorou položil J. R. R. Tolkien začiatkom tridsiatych rokov základný kameň svojej trilógie. Netušil, že tie slová sa budú celkom hodiť aj na tvorcov filmu, ktorý podľa jeho ságy vznikne.
Pred asi pätnástimi rokmi býval istý Peter Jackson v pivničnom byte svojich rodičov. Ale jeho podzemné sny o Stredozemi by sa neboli nikdy naplnili, keby nebol stretol iné pivničné dieťa. Aj Richard Taylor býval a pracoval v podzemí. S družkou Taniou Rodgerovou sa živil vyrezávaním margarínových sôch na bankety a neskôr výrobou bábok pre reklamný priemysel. Režisér si ich vyhľadal po tom, čo videl ich bábky v novozélandskej satirickej šou. Spolu potom nakrútili bábkový film Meet the Feebles. To bolo v roku 1989.
Dnes vedú jednu z najvýznamnejších firiem na zvláštne efekty na svete. V skrini im ležia dva Oscary za prvý diel Pána prsteňov. Ich kreácie videli v kinách desiatky miliónov ľudí. So stopäťdesiatosemčlenným tímom vytvorili obrovské množstvo modelov: napríklad vežu čarodejníka Sarumana, pevnosť Helma Kladiva a asi 48 000 drobných aj veľkých rekvizít, mnohých s heraldickými detailami. Richard Taylor vytvoril aj make-up a masky orkov a iných bájnych tvorov. Paralelne k tomu pracovalo 450 expertov počítačového oddelenia ich firmy Weta - napríklad na najväčšej bitke na Pelennorskom poli, kde sa zrazilo štvrť milióna počítačmi generovaných bojovníkov.
Firma, ktorá má vo vedení aj režiséra Petra Jacksona, sa skladá z dvoch firiem: Weta Workshop a Weta Digital, a na rozdiel od doteraz najväčšej firmy tejto branže ILM Georgea Lucasa, pokrýva všetko. Taylor a Rodgerová chcú zostať s firmou na Novom Zélande, o živote v Hollywoode nechcú ani počuť. Ich oddelenie Zbrane a zbroj pracovalo aj na epose Posledný Samuraj, budovalo modely lodí pre film Master and Commander, a samozrejme, spolu s Petrom Jacksonom pripravuje jeho nový projekt King Kong.
Než sa dostali až sem, museli sa prebrodiť doslova potokmi krvi. Pri práci na Jacksonovom filme Braindead roku 1992 sa vraj dennodenne vracali postriekaní filmovou krvou, keď zastali na pumpe, ľudia zdesene vypliešťali oči. Záľubu v krvavých efektoch uplatnili aj v Pánovi prsteňov. Oddelenie Krv a zranenia malo za úlohu postarať sa o zvlášť brutálne obrazy: šípmi prevŕtané oči, odrezané hlavy. Ale keďže film musí byť prístupný aj malým deťom, väčšina týchto lahôdok vo verzii určenej kinám, chýba. Richard Taylor však dúfa, že ich bude môcť ponúknuť aspoň na DVD. (puk)