
Pete z Ravenhillovho Fausta v podaní Pavla Lišku. FOTO – IVAN KUŤÁK
Včera sa dotočila točňa festivalu Divadelná Nitra. Skončilo sa preháňanie divákov z hľadiska do javiska a späť, zo Starého divadla do Divadla Andreja Bagara, jeho týranie trojhodinovými predstaveniami bez pauzy. Pozbieralo sa všetkých tridsať kíl peria, ktoré metaforicky našklbala francúzska inscenácia Čajky z jediného zbytočne zabitého vtáka. Celý ten foucaultovský chaos 81 najrozmanitejších podujatí organizovaných štábom Divadelnej Nitry s podporou 65 dobrovoľných hostesiek a hostesov sa konal (nezabudli sme?) pre „hľadanie zmyslu“. Pre smiešnu nevyhnutnosť tohto tragického počínania.
V Nitre dobre známy český režisér Morávek nazval čechovovské hľadanie grotesknosti, horúčkovitého, tragického stavu postáv „pocitom civilizácie v tejto divej chvíli, v tomto divnom čase“. Vladimír Morávek zarámoval svoje Tri sestry, prezentované v rámci Divadelnej Nitry v sobotu večer, postavou Charlotty z Višňového sadu. Táto tragikomická postava s otravným refrénom „predsa to musí mať všetko nejaký zmysel“ sa má objaviť aj v ďalších inscenáciách čechovovského cyklu, ktorý Morávek pripravuje v Klicperovom divadle v Hradci Králové.
Akési elegantné, reflektované citové bezdomovectvo sa tiahlo ako leitmotív aj inými predstaveniami nitrianskeho festivalu a spájalo navonok nespojiteľných autorov ako Čechov a Mark Ravenhill. Pete z Ravenhillovho Fausta v autenticky „idiotskom“ podaní Pavla Lišku z brnianskeho HaDivadla uteká z domu, pretože svojho otca nenávidí pre jeho úspešnosť a moc. Pete sa priznáva, že ako dieťa si prial zánik ľudstva a svoju necitlivosť voči svetu si neustále potvrdzuje dobre premysleným sebatrýznením.
O čo menej aktuálne sa v tieni najnovších teroristických útokov stávajú Ravenhillove príklady počítačovo-mediálnej manipulácie svetových dejín, o to sa stávajú všeobecnejšími metaforami. Pri všetkých prezentovaných paródiách na život i divadlo však aj tento festival ukázal, že dobrý herec je dobrý herec, že majstrovstvo je majstrovstvo a ľudia ešte nie sú, ako to tvrdila Ravenhillova postava intelektuála, celkom mŕtvi.
ZUZANA ULIČIANSKA