2001, ilustrácie Petra Némethová) organicky nadväzuje na štyri predošlé a podtitul Hádanky a veršované rozprávky o hádanke Danke, riekanke Anke a ich krajanke Janke už vopred prezrádza autorkin stavebný princíp, ktorý uplatnila aj predtým. Je totiž tak posadnutá možnosťami (a lákadlami) slova, že sa niekedy zdá, akoby sa slovo zmocňovalo autorky, nie naopak. Teraz sem vplietla dokonca svoje krstné meno.
Ak v predchádzajúcej knihe Čáry-máry, zmizli čiary (2000) použila formu kaligramu, teda veršované texty, usporiadané do obrazcov a graficky znázorňujúce rozličné predmety, ktoré chcela autorka verbálne i vizuálne priblížiť deťom, v terajšej sa zamerala na žáner krátkych rozprávok a hádaniek. V rozprávkach nevytvára nejaké zvláštne situácie ani príbehy detí a s deťmi, a takisto neparafrázuje alebo sa neusiluje prerozprávať klasické rozprávky; ide skôr o bežné anekdotky, ozvláštňované iba rytmizovanými a rýmovanými vetami a pointované hádankovými otázkami. Nie všade sa jej podarilo vtesnať do Prokrustovho lôžka zvoleného útvaru vybranú tému, takže niekde sa autorkino úsilie mení na násilie, ktoré mrzačí potrebnú plynulosť a spontaneitu rozprávania.
Na slovných hračkách a metaforách sú založené aj veršované hádanky, kde autorka vtipne využíva podnety z prostredia domácností, prírody alebo civilizačných výdobytkov. Nie sú to, samozrejme, hlavolamy, no aj tak si Dragulová-Faktorová s nemalou fantáziou a zmyslom pre stajomňovanie vyberá rozličné predmety, ich tvary, farby, funkcie a frekventovanosť v každodennom živote dieťaťa, čím vlastne rozvíja jeho vlastnú obrazotvornosť.
Takisto sa jej to nepodarilo vždy (hádanka Dom je číra deskripcia), niekde zaškrípe rytmus (Semafor), niekde sa zasa dosť opakujú, resp. variujú motívy, ktorými si poslúžila už predtým (vianočný stromček, kvety, zvieratá, rebrík a pod.), vcelku sa však dá povedať, že autorkino dielo znamená prínos pre detskú literatúru. Napriek tomu ju treba upozorniť na nebezpečenstvo, ktoré jej hrozí a ktoré môže ľahko skĺznuť do rutiny.
JOZEF BŽOCH
(Autor je literárny kritik)