Komiks vznikne, keď nakreslíte aspoň dva spolu súvisiace obrázky a umiestnite ich vedľa seba. Nie je to výtvarné umenie ani literatúra, ale oboje dohromady. Keď sa stretne silný príbeh s originálnou technikou kresby, už sa nehovorí o komikse, ale o grafickej novele. Kým vo svete vrcholí módna vlna filmových adaptácií najznámejších komiksov, prvej slovenskej grafickej novely sme sa dočkali až teraz.
Komiks.sk
Prečo nemáme komiksových autorov? Máme, ale sú to jednotlivci. Navyše, keďže u nás neexistuje špecializované komiksové vydavateľstvo, sú odkázaní na Čechy alebo internet. Výnimky sú dve. Príbehy Rogera Krowiaka, ktoré poznajú aj čitatelia SME, vyšli vo výpravnej knihe s ilustráciami Jozefa Giertliho Danglára. Ide však skôr o sériu ilustrovaných poviedok niekoľkých autorov strednej generácie, ku ktorej bol pripojený krátky komiks. Druhým ojedinelým vydaným pokusom o pôvodnú komiksovú knihu bola revue Vemeno, ročníkové práce študentov grafického dizajnu, ktoré inicioval Martin Šútovec alias Shooty, jeden z najväčších znalcov komiksu a najosobitejších autorov u nás. Kým v našej tlači má priestor len na politické karikatúry a stripy - kratučké niekoľko obrázkové príbehy, svoj jediný komiks zatiaľ kreslí len do českého detského časopisu. „Komiksy nečítajú analfabeti, ale intelektuáli. Hoci je o ne istý záujem, u nás to bude vždy menšinová zaležitosť," tvrdí Šútovec a zároveň sa zastrája, že sa pustí do knihy, ktorú si sám vydá.
Vlastnej a veľkolepej monografie - v pražskom vydavateľstve BB Art sa konečne dočkal Slovák Jozef Schek, vlastným menom Jozef Babušek, jedna z kľúčových postáv v dejinách československého komiksu, otec najdlhšie žijúcej kreslenej postavy Jožinka a takmer tridsiatky komiksových sérií.
Autorom populárneho komiksu Hana a Hana, ktorý pravidelne vychádza v českom týždenníku Reflex, je zasa tridsaťročný architekt Miloš Gašparec z Bratislavy. Než si ho Česi všimli, dali sa jeho krátke príbehy dvoch kúzelných pubertiačok pozrieť v elektronickej (trocha naturalistickejšej) verzii na www.komiks.sk .
Na stránku www.comics.cz umiestnil niekoľko ukážok z komiksového projektu vtedajší študent grafiky na Vysokej škole výtvarných umení Branko Jelinek, pôvodom z Banskej Štiavnice. Dnes žije v Bratislave a pracuje v počítačovej firme.
Na ukážku z jeho komiksu narazili ľudia z vydavateľstva Mot, orientovaného na diela s vyššou ambíciou než len zaplniť strany krvavými prestrelkami a mohutným poprsím tajomných krások. Okamžite ponúkli mladému autorovi zmluvu na knihu.
Kto je Oskar Ed?
„Mojím cieľom nebol komiksový zošit, aký sa dá kúpiť v novinových stánkoch, ale plnohodnotná kniha pre dospelých," hovorí Jelinek o svojom debute. Jeho hlavnou postavou je Oskar Ed, mladík s bielou maskou namiesto tváre, ktorému schopnosť oživovať predmety prináša množstvo problémov. „Táto postavička sa objavovala už dávnejšie v mojich voľných prácach. Čosi ako bytosť na pozadí, ktorá žije svojím vlastným životom. Pomenoval som ju a pokúsil sa ‚zaznamenať' jej príbeh," dodáva.
Prvý diel rovnomennej knihy prekvapuje vyzretým grafickým štýlom i pútavým príbehom. V Mote Oskarovi natoľko veria, že ho vydali zároveň v českej aj slovenskej verzii a touto trilógiou otvorili špeciálnu edíciu venovanú „tuzemským" autorom. Slovákov považujú za „tuzemcov" nielen z nostalgie za bývalým spoločným štátom, ale najmä preto, že dokážu svoje príbehy nakresliť originálnejšie ako väčšina ich domácich komiksových tvorcov. A slovenskí autori im svoje diela ochotne poskytnú, pretože šancu publikovať doma stále nemajú.
Nezostáva tak, než súhlasiť s Jelinkom: „Komiks je na Slovensku nedocenený. Pramení to možno aj z faktu, že sme v tomto takpovediac ‚nedovzdelaní'. Tá nedovzdelanosť sa týka aj skoro celej výtvarnej scény."